آمریکا به دنبال در دست‌گرفتن کنترل منافع اقتصادی و امنیتی عراق

آمریکا به دنبال در دست‌گرفتن کنترل منافع اقتصادی و امنیتی عراق
يکشنبه 23 بهمن 1401 - 17:02

آمریکا قصد دارد کنترل منافع اقتصادی و امنیتی عراق را به دست گیرد و اجازه ندهد این کشور با کشورهای همسایه و منطقه رابطه برقرار کند.

العالم - عراق

کریم علیوی نماینده ائتلاف الفتح عراق با بیان اینکه واشنگتن در تلاش است وزارت دفاع عراق را با پنتاگون مرتبط کند تا کنترل تسلیحات و تجهیزات نظامی این کشور را به دست گیرد، گفت: واشگتن اجازه نمی‌دهد عراق با چین و روسیه، روابط امنیتی و اقتصادی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری المعلومه، حسین الکنانی کارشناس عراقی نیز گفت: راهبرد نظامی آمریکا در عراق این است که نیروهای عراقی هیچ سلاح پیشرفته‌ای از روسیه، چین یا کشورهای اروپایی خریداری نکند. یکی از اهرمهای فشاری آمریکا بر دولت عراق، عدم تحویل دارایی‌های این کشور به شرکت‌های تسلیحاتی عراقی است».

الکنانی تأکید کرد، فدرال رزرو این مأموریت را بر عهده دارد و در کنار آن، آمریکا به کشورهای اروپایی و عضو ناتو نیز اجازه نمی‌دهد بدون موافقت خود، هیچ قرارداد تسلیحاتی با عراق منعقد کنند. هر چند آمریکا فقط اجازه انعقاد قراردادهای تسلیحاتی را می‌دهد که سلاحهای پیشرفته در آن وجود نداشته باشد.

سایت «وارزون» آمریکا نیز که در زمینه مسائل نظامی است، شنبه گزارش داد، آمریکا به ارتش عراق فشار وارد می‌کند تا هلی کوپترهای روسیه را به بهانه نبود وسایل یدک آن، مرجوع کند. آمریکا مدعی است که به خاطر تحریم تجهیزات روسیه، عراق باید این هلی‌کوپترها را پس بدهد.

به گزارش این سایت، آمریکا به جای این هلی‌کوپترها، هلی‌کوپترهای «بل ۴۱۲» و بل ۴۱۲ اکسپورت را به عراق تحویل خواهد داد.

المعلومه در پایان نوشت، دولت آمریکا در پی اجرای طرح جدید خود در زمینه مداخله در مسائل داخلی عراق است. این کشور، این بار برای به دست گرفتن پرونده تسلیحات، در تلاش است عراق را از حق طبیعی خرید تسلیحات منع کند و این کشور را مجبور کند تا روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازد.

پربیننده ترین خبرها