دمشق: توقف موقت تحریم‌های آمریکا علیه سوریه کافی نیست

دمشق: توقف موقت تحریم‌های آمریکا علیه سوریه کافی نیست
سه شنبه 25 بهمن 1401 - 10:52

بسام صباغ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد بامداد سه شنبه گفت:توقف جزیی و موقت برخی تحریم های یکجانبه تحمیلی دولت آمریکا علیه دمشق برای حل پیامدهای منفی بلندمدت این تحریم‌ها کافی نخواهد بود.

العالم - سوریه

بسام صباغ که در جلسه ویژه سازمان ملل متحد در خصوص کمک رسانی به زلزله زدگان سوریه و ترکیه سخن می گفت، افزود: بیش از ۲۵۰ هزار شهروند سوری به علت زمین لرزه آواره شده و از منزل خود فرار کرده‌اند.

وی افزود: سوریه برای تضمین ورود کمک‌های بشردوستانه به کشور، از ورود کمک‌های بشردوستانه از شمال غرب کشور و از طریق تمام گذرگاه موجود در مرز و در داخل کشور به مدت سه ماه حمایت می‌کند.

صباغ کندی ارسال کمک‌های بشردوستانه به کشورش را نتیجه تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه آمریکا علیه دمشق دانست.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد تصریح کرد : نباید اجازه داد که کسانی که از زمین لرزه نبرده‌اند، از سرما، گرسنگی، کمبود دارو و نبود پناهگاه امنی جان خود را از دست بدهند.

وی تعمیر زیرساخت‌های آسیب‌دیده در نتیجه وقوع زمین لرزه شامل شبکه آبرسانی و فاضلاب، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مدارس و مراکز خدمات رسانی را برای جلوگیری از گسترش بیماری‌ها بسیار ضروری و مهم دانست.

وزارت خزانه داری آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که برای چند ماه تحریم‌ها علیه سوریه را تعلیق می‌کند تا امکان انجام برخی معاملات و اقدامات برای عملیات امداد رسانی پس از زلزله مرگبار در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه فراهم شود.

تعلیق برخی تحریم‌ها از سوی آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که مسئولان سازمان ملل و سازمان‌های امدادی بین‌المللی هشدار داده اند که تحریم‌های آمریکا مانع از تلاش‌ها برای ارائه کمک‌ها به سوریه زلزله‌زده شده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) مجوز عمومی سوریه (GL) را صادر کرد که به مدت ۱۸۰ روز مجوز کلیه معاملات مربوط به امدادرسانی به زلزله زدگان در سوریه را می‌دهد.»

وزارت خزانه داری آمریکا در عین حال مدعی شده که دولت آمریکا مدت هاست که چندین معافیت از تحریم‌ها در سوریه اعمال کرده است تا بیشتر فعالیت‌ها در حمایت از کمک‌های بشردوستانه، از جمله در مناطق تحت کنترل دولت، توسط سازمان ملل یا سازمان‌های غیردولتی (NGO) که درگیر بحران سوریه هستند، انجام شود.

این وزارت خانه افزود : این مجوز جدید شامل معافیت‌های تحریمی فعلی در سوریه برای سازمان‌های غیر دولتی، سازمان‌های بین المللی و دولت ایالات متحده می‌شود.

وزارت خزانه داری آمریکا گفت که به نظارت بر وضعیت سوریه و تعامل با کمک کنندگان بشردوستانه و شرکای کلیدی و متحدان ادامه خواهد داد تا چالش‌های نوظهوری را که ممکن است در ارائه خدمات در بحبوحه تلاش‌ها برای امدادرسانی با آنها مواجه شوند، برطرف کند.

زمین لرزه‌ ۷.۸ ریشتری دوشنبه هفته گذشته در شمال سوریه تاکنون موجب مرگ ۵ هزار و ۷۱۴ نفر و زخمی شدن ۷ هزار و ۳۹۶ نفر دراین کشور شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها