نتانیاهو به‌رغم اعتراضات، اصلاحات قضایی را پیش می‌برد

نتانیاهو به‌رغم اعتراضات، اصلاحات قضایی را پیش می‌برد
دوشنبه 1 اسفند 1401 - 10:45

انتظار می‌رود امروز نیز تظاهرات گسترده در اعتراض به اصلاحات قضایی پیشنهادی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تل آویو ادامه یابد.

العالم ـ فلسطین اشغالی
بنابر گزارش آسوشیتدپرس، کابینه رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با وجود هیاهوی بی‌سابقه‌ای که شامل تظاهرات گسترده، هشدارهای رهبران نظامی و تجاری و درخواست برای خویشتن‌داری از سوی ایالات متحده است، به اجرای طرحی پرتنش برای بازنگری در سیستم قضایی ادامه داد.
انتظار می‌رود هزاران تظاهرکننده برای دومین هفته متوالی در خارج از پارلمان (کنست) گرد هم آیند تا علیه این طرح تظاهرات کنند. قانونگذاران آماده برگزاری رای‌گیری اولیه برای این طرح می‌شوند.
بنیامین نتانیاهو و متحدانش، مجموعه ای از قانونگذاران افراطی مذهبی و ملی گرا، می گویند این طرح به منظور اصلاح سیستمی است که به دادگاه ها و مشاوران حقوقی کابینه بیش از حد در مورد نحوه تدوین قوانین و تصمیم‌گیری‌ها اختیارات اعطا کرده است. اما منتقدان می‌گویند این طرح، توازن و تعادل رژیم را بر هم می زند و قدرت را در دستان نخست وزیر متمرکز می کند. آنها همچنین می‌گویند نتانیاهو که به دلیل یک سری اتهامات فساد در حال محاکمه است، با نوعی تضاد منافع مواجه شده است.
این بن‌بست، رژیم صهیونیستی را در یکی از بزرگترین بحران‌های داخلی خود فرو برده و شکاف بین صهیونیست‌ها را تشدید کرده است.
رای روز دوشنبه در مورد بخشی از قانون تنها اولین مورد از سه قرائت مورد نیاز برای تصویب پارلمان است. در حالی که انتظار می رود این روند ماه ها طول بکشد، رای گیری نشانه ای از عزم ائتلاف برای پیش بردن این اصلاحات است و از نظر بسیاری به عنوان یک اقدام بد نیت تلقی می شود.
رئیس رژیم صهیونیستی از کابینه خواسته است که کار بر روی این قانون را متوقف کند و به دنبال مصالحه با مخالفان باشد. رهبران بخش فناوری هشدار داده اند که تضعیف قوه قضائیه می تواند سرمایه گذاران را از این رژیم دور کند. ده ها هزار صهیونیست نیز هر هفته در تل آویو و دیگر شهرها تظاهرات می کنند.
هفته گذشته، حدود 100000 نفر در خارج از کنست تظاهرات کردند در حالی که کمیته موافقت اولیه را با این طرح اعلام کرد. این بزرگترین اعتراض در شهر در سال های اخیر بود.
این اصلاحات جنجالی باعث شده است که روسای پیشین امنیتی و جاسوسی رژیم، در این خصوص به وضوح هشدار دهند. آنها حتی درباره جنگ داخلی هشدار می‌دهند.

پربیننده ترین خبرها