پارلمان رژیم صهیونیستی در بحبوحه بررسی اصلاحات قضایی نتانیاهو دچار هرج و مرج شد/ تجمع اعتراضی هزاران صهیونیست در مقابل کنست

پارلمان رژیم صهیونیستی در بحبوحه بررسی اصلاحات قضایی نتانیاهو دچار هرج و مرج شد/ تجمع اعتراضی هزاران صهیونیست در مقابل کنست
دوشنبه 24 بهمن 1401 - 13:42

تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی بر سر اصلاحات قضایی جنجالی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، همچنان ادامه دارد و مقامات درباره «فروپاشی قانونی-‌اجتماعی» رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر گزارش رویترز، نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در یک کمیته پارلمانی که در مورد برنامه‌های کابینه برای بازنگری در قوه قضائیه تصمیم‌گیری می‌کرد، با فریاد و تهدید مشارکت کردند. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز هشدار داده است که اقدام نتانیاهو می‌تواند فروپاشی قانون اساسی این رژیم را به همراه داشته باشد.
این طرح‌ها که به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راست‌گرا، کنترل بیشتری بر انتصاب‌ها در دادگاه‌ها می‌دهد و توانایی دیوان عالی برای لغو قوانین یا حکم علیه قوه مجریه را تضعیف می‌کند، اعتراض‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.
کمیته قانون اساسی کنست پس از آغاز جنجالی جلسه که در آن دست‌کم سه قانونگذار مخالف با فریادهای «شرم، شرم» به زور به بیرون رانده شدند، به ارسال فصل اول این طرح به صحن پارلمان برای نخستین قرائت رأی داد.
آیدان رول از حزب میانه‌روی یش عتید به سیمچا روتمن، رئیس هیئت راست‌گرای تندروی بلوک صهیونیسم مذهبی، پیش از خروج از جلسه گفت: «شما رژیم را خواهید سوزاند!»
نتانیاهو که در حال حاضر به اتهام فساد در حال محاکمه است، ادعا می کند این تغییرات برای مهار قضات فعالی که برای مداخله در حوزه سیاسی از اختیارات خود فراتر رفته اند، ضروری است.
ده‌ها هزار نفر در تظاهرات هفتگی در تل‌آویو و سایر شهرهای سرزمین‌های اشغالی علیه این طرح تظاهرات کرده‌اند و انتظار می‌رود که تظاهرات بزرگی در اواخر روز دوشنبه همزمان با اقدام برای رأی‌گیری درباره این لایحه در پارلمان انجام شود.
قطارهای صبحگاهی در مسیر تل آویو به قدس اشغالی مملو از مردمی بود که تابلوهای اعتراضی را حمل می کردند و به سمت محل برگزاری تظاهرات می رفتند.
علاوه بر مخالفت پارلمانی با کابینه دست راستی نتانیاهو، هشدارهایی از سوی بانک‌ها و بخش فناوری این رژیم نیز مطرح شده است مبنی بر اینکه این تغییرات خطر تضعیف نهادهای مدنی را تشدید می کنند؛ موضوعی که می‌تواند اقتصاد رژیم صهیونیستی را به شدت تهدید کند.
عصر یکشنبه، در یک مداخله نادر، هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی، درخواست خود را برای اجماع مطرح کرد و گفت این بحران رژیم صهیونیستی را در آستانه «فروپاشی قانون اساسی و اجتماعی» قرار داده است.
درهمین حال هزاران صهیونیست روز دوشنبه پیش از رای گیری اولیه درباره لایحه ای که بخشی از اصلاحات قضایی پیشنهادی کابینه بنیامین نتانیاهو محسوب می شود و به سیاستمداران قدرت بیشتری در انتصاب قضات می دهد، در مقابل پارلمان رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
انبوهی از مردم یک روز پس از آن که رئیس این رژیم از کابینه نتانیاهو خواست تا تغییرات پیشنهادی خود را در قوه قضائیه به تعویق بیندازد، به سمت کنست، پارلمان این رژیم، راهپیمایی کردند.

پربیننده ترین خبرها