انزوا دمشق دیگر امکان‌پذیر نیست؛ فراهم شدن امکان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال

انزوا دمشق دیگر امکان‌پذیر نیست؛ فراهم شدن امکان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال
سه شنبه 2 اسفند 1401 - 17:29

ریاض با سرعت قابل توجهی موضع خود در قبال ازسرگیری روابط با دمشق را کنار گذاشته و شروع به باز کردن دروازه‌های عادی سازی روابط با سوریه کرده است.

العالم - سوریه

روزنامه الاخبار در یادداشتی درباره سفر دوشنبه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به عمان و تحولات در روابط اعراب و در رأس آنها عربستان و دمشق پس از زلزله اخیر نوشت: زمین لرزه ویرانگری که بخش‌هایی از سوریه را لرزاند و باعث فاجعه انسانی در این کشور شد، راه را برای تغییر موضع عربستان سعودی هموار کرد و این اتفاقات درحالی رخ داده است که ریاض در دوره آتی میزبان نشست سران عرب است. قرار است این نشست قبل از پایان ماه مارس برگزار شود؛ اما اخباری مبنی بر احتمال به تعویق افتادن این نشست و برگزاری آن پس از تحولات سیاسی در منطقه و فراهم شدن امکان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال به عنوان یک اتفاق تاریخی به گوش می‌رسد.

در چارچوب شکل گیری یک روند مثبت عربی در قبال دمشق که مورد حمایت اکثر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است و قطر با آن مخالفت می‌کند، بشار اسد دوشنبه راهی مسقط شد و با هیثم بن طارق، پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد، سفری که مشابه سفر پیشتر وی به امارات بود که عادی سازی روابط میان ابوظبی و دمشق را به همراه داشت.

این سفر چند روز پس از لحن آشتی‌جویانه ریاض در قبال دمشق صورت گرفته است؛ طوری که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در سخنانی در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ از یک اتفاق نظر میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و دیگر اعراب نسبت به وضعیت سوریه و تاکید آنها برای عدم پذیرش ادامه بحران سوریه صحبت و بر ضرورت بازنگری در نحوه روابط با دمشق تاکید کرد.

این وزیر سعودی گفت: با توجه به عدم وجود راهی برای دستیابی به اهداف حداکثری در راه حل سیاسی، رویکرد دیگری برای رسیدگی به مساله آوارگان سوری در کشورهای همسایه و درد و رنج غیرنظامیان به ویژه پس از زلزله ویرانگر اخیر شکل گرفته است. این رویکرد باید از طریق گفت‌وگو با دولت سوریه پیش برود و دست کم اهدافی در پرونده انسانی و بازگشت آوارگان محقق شود.

ازسرگیری روابط میان سوریه و عربستان یکی از عوامل ثبات در منطقه است که درحال حاضر با مشکلاتی چه در فضای داخلی سوریه و چه در کشورهای همسایه، از جمله لبنان مواجه است. این تغییر موضع ریاض می‌تواند به عنوان آغاز مرحله جدیدی در تاریخ جنگ سوریه که از ۱۲ سال پیش آغاز شده تلقی شود؛ جنگی که ابتدا ریاض با حمایت از مخالفان دولت نقش قابل توجهی در آن ایفا کرد.

ازسرگیری روابط میان عربستان و سوریه در صورت تحقق یک اتفاق غافلگیر کننده نخواهد بود؛ چراکه زمینه‌ سازی‌های آن درحالی امروز صورت می‌گیرد که طی چهار سال گذشته تلاش‌هایی ابتدا توسط روسیه برای آرام کردن فضا صورت گرفت و سپس امارات و عمان نیز که روابط خوبی با سوریه دارند به این تلاش‌ها ملحق شدند و امروز از مامور شدن آنها به میانجیگری میان دمشق و ریاض صحبت می‌شود.

پس از وقوع زلزله، صحنه سیاسی عربی شاهد گشایش بیشتری در روابط با دمشق از سوی کشورهایی بوده است که موضع مرددی را نسبت به این مساله داشتند، مهمترین آنها مصر است که عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری آن با همتای سوری خود پس از این فاجعه تماس گرفت و در نخستین تماس و ارتباط رسمی خود پس از شکل گیری بحران سوریه به بشار اسد تسلیت گفت. این اتفاق کمک‌های بشر دوستانه و امدادی مصر به زلزله زدگان را به همراه داشت؛ کمک‌هایی که همچنان ادامه دارد. همین اتفاق درباره اردن نیز رخ داد و عبدالله دوم، پادشاه ارن پس از گفت‌وگوی تلفنی با اسد ایمن الصفدی، وزیر خارجه خود را راهی دمشق کرد تا با اسد و فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دیدار کند.

ریاض در تلاش برای خودداری از قرار گرفتن در مقابل آمریکا ابتدا کمک‌هایی متعادلی را به مناطق تحت کنترل دمشق و مناطق خارج از کنترل آن ارسال کرد و سپس از یک کمک ۵۰ میلیون دلاری به ترکیه و سوریه خبر داد.

پس از آنکه ترکیه لحن آشتی‌ جویانه‌ای را نسبت به سوریه در پیش گرفت و دیدارهایی نیز میان مقامات دو کشور برگزار شد، اکنون قطر تنها کشور منطقه‌ است که در مقابل این کشایش عربی نسبت به سوریه باقی مانده است و شاید این مساله هدف از کمپین رسانه‌ای بی‌رحمانه علیه دمشق را روشن کند؛ کمپینی که پس از اعلام کمک مالی ۲۵ میلیون دلاری واشنگتن به رسانه‌ها در راستای حمایت از موضع آمریکا در سوریه شکل گرفت.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها