دیدار امیرعبداللهیان با رئیس جمهور عراق/ دعوت از "رشید" برای سفر به تهران

چهارشنبه 3 اسفند 1401 - 16:02

«عبداللطیف جمال رشید» رئیس جمهوری عراق از سوی آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران برای سفر به تهران دعوت شد.

العالم _ عراق

دفتر ریاست جمهوری این کشور امروز (چهارشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد که دعوتنامه آیت الله رئیسی امروز در جریان دیدار «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران به رئیس جمهور عراق تحویل شد.

در این بیانیه آمده است که «عبداللطیف جمال رشید» رئیس جمهور عراق نیز قول داد که این سفر در اسرع وقت انجام خواهد شد.

تاکید رشید بر نقش ایران و عراق در حل مسائل منطقه

رئیس جمهور عراق در دیدار با وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه برقراری امنیت مستلزم همکاری همه کشورهای منطقه است، افزود: عراق و ایران دو کشور همسایه هستند و روابط تاریخی و پیوندهای مشترکی با هم دارند و می‌توانند در توسعه امنیت و ثبات در منطقه سهیم باشند و برای تشویق به گفت و گو و تنش‌زدایی جهت حل مشکلات و مسائل منطقه‌ای و بین المللی نقش داشته باشند.

رشید با اشاره به ضرورت هماهنگی و رایزنی در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک به نحوی که منافع ملت‌های عراق و ایران و سایر مردم منطقه را تامین کند، اهمیت ارتباط و تبادل نظر و دیدگاه‌ها بین مسئولان دو کشور برای مقابله با تهدیدهای تروریسم و افراط گرایی را ضروری دانست.

رئیس جمهور عراق از مواضع جمهوری اسلامی و ایستادگی آن در کنار مردم عراق برای مقابله با سیاست‌های رژیم دیکتاتور صدام و حمایت از کُردهای عراق پس از کشتارهای حلبچه و الانفال و آنچه در پی جنگ با تروریست‌های داعش رخ داد، قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان: ایران علاقمند به تحکیم روابط دوجانبه است

وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تلاش‌های عراق برای تحکیم امنیت و ثبات این کشور است، افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به تحکیم روابط مشترک بین دو کشور و تداوم پیوندهای تاریخی روابط بین دو ملت همسایه به نحوی که در خدمت همکاری و هماهنگی مشترک باشد، است.

حسین امیرعبداللهیان افزود: ایران برای مقابله با طوفان‌های شن اهتمام دارد و انتظار می‌رود ایران در تابستان سال آینده یک کنفرانس با حضور وزیران کشورهای منطقه به منظور بررسی راه‌های مقابله با طوفان‌های شن برگزار کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای دیدار با مقامات بلندپایه عراقی به بغداد سفر کرده است، پیش از ظهر امروز با فواد حسین همتای عراقی خود دیدار کرده بود.

پربیننده ترین خبرها