توصیف «نیویورک‌تایمز» از وضع عربستان: بی‌عدالتی و فشار برای همه

توصیف «نیویورک‌تایمز» از وضع عربستان: بی‌عدالتی و فشار برای همه
چهارشنبه 3 اسفند 1401 - 19:02

یک روزنامه آمریکایی ضمن اشاره به دستگیری‌های گسترده چهره‌های عربستانی، تاکید کرد، بی‌عدالتی در پادشاهی سعودی برای همه است و ریاض سرکوب مخالفان را تشدید می‌کند.

العالم _ عربستان سعودی

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، گزارشی با عنوان «برابری در بی‌عدالتی... عربستان سرکوب مخالفان را گسترش می‌دهد» منتشر و در آن تأیید کرد، دادگاه‌های سعودی مجازات‌های شدیدتری را نسبت به قبل برای شهروندانی که از دولت انتقاد می‌کنند اعمال خواهند کرد.

این روزنامه آمریکایی در گزارشش نوشت: پیگرد قانونی برای توییت‌های توییتر به ۱۵ تا ۴۵ سال حبس ختم می‌شود؛ همان‌طور که در مورد «سعد المدی» وبلاگ‌نویس اتفاق افتاد که توئیت ۱۴ کلمه‌ای او باعث زندانی شدنش شد.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: المدی که علاوه بر ملیت سعودی خود یک شهروند آمریکایی نیز هست، در پاسخ به یک استاد دانشگاه که بشدت از این کشور انتقاد می‌کند، در توئیتر نوشت: «محمد بن سلمان اقتصاد، دفاع و همه چیز پادشاهی را در زمان ولایت‌عهدی به دست گرفت».

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: مقامات سعودی هفت سال پس از این توییت، المدی ۷۲ ساله را در سفری که به ریاض داشت دستگیر کردند؛ نهادهای اطلاعاتی پادشاهی از این توییت به عنوان مدرک استفاده کردند. آن‌ها از توئیت‌های انتقادی دیگرش در انتقاد از دولت برای اتهاماتی همچون «بدنام کردن نهادهای دولتی» «حمایت از باورها و دستور کارهای تروریستی» استفاده کردند. المدی به ۱۶ سال حبس محکوم شد که پس از تجدیدنظرخواهی به ۱۹ سال تبدیل شد.

ابراهیم، ​​پسر المدی در گفت ‌وگو با رسانه‌ها گفت: پدرش که قبلاً به نوشیدن شراب و پیاده‌روی‌های طولانی مدت عادت داشت، اکنون در زندان الحائر در ریاض نگهداری می‌شود؛ جایی که اعضای القاعده و همچنین فعالان سیاسی در آن حبس شده‌اند.

فعالان سعودی مقیم خارج به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌اند که «برای بازگشت به کشورشان احساس امنیت نمی‌کنند؛ چرا که دامنه سرکوب‌ها به شکل بی‌سابقه‌ای گسترش یافته است».

گزارش روزنامه حاکی از آن است که چند سال پیش، رانندگی زنان در این پادشاهی ممنوع بود و تصور برگزاری کنسرت رقص عمومی برای جوانان تقریباً غیرممکن بوده است؛ اما حالا «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تلاش دارد تا با سودهای گزاف حاصل از درآمدهای نفتی کشورش، اصلاحاتی ایجاد کند.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: فعالان سعودی هنوز هم در آرزوی چنین اصلاحاتی هستند و سال‌ها برای آن‌ها جنگیدند، اما اکنون همه یا بسیاری از آنان در زندان هستند. در حالی که محدودیت‌های اجتماعی کاهش یافته است، هنوز هم امکانات و فضای کمتری برای گفتمان سیاسی در این کشور وجود دارد.

این رسانه افزود: از سال ۲۰۱۷ تاکنون مقامات سعودی صدها شخصیت شناخته‌شده از جمله فعالان اسنپ چت، روحانیون، میلیاردرها و بسیاری از پسرعموهای شاهزاده را دستگیر کرده‌اند.

یکی از نویسندگان این روزنامه آمریکایی می‌گوید: قتل «جمال خاشقجی»، ستون‌نویس واشنگتن‌پست در سال ۲۰۱۸ که توسط عوامل سعودی در استانبول خشم بین‌المللی را برانگیخت، «دراماتیک‌ترین نمونه از سرکوب گسترده‌تر سعودی که از زمان مرگ این روزنامه‌نگار تاکنون ادامه داشته است».

گزارش نیویورک تایمز در حالی منتشر می‌شود که نهادهای حقوقی بین‌المللی ضمن اعلام دوبرابر شدن اعدام‌ها و افزایش موج دستگیری‌ها در عربستان، از افزایش خشونت‌ها و بی‌عدالتی‌ها توسط رژیم سعودی انتقاد کرده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها