واکنش اوکراین به طرح صلح چین و مخالفت با رفع تحریم های روسیه

واکنش اوکراین به طرح صلح چین و مخالفت با رفع تحریم های روسیه
شنبه 6 اسفند 1401 - 07:16

وزیر امور خارجه اوکراین در واکنش به طرح صلح چین، آن را جالب دانسته اما گفته که هرگونه پیشنهاد خارجی باید همسو با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل باشد و درعین حال به لغو تحریم های روسیه نیز مخالفت کرده است.

العالم ـ اروپا

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین عصر جمعه به وقت محلی به خبرنگاران در نیویورک گفت که طرح صلح پیشنهادی چین را مطالعه کرده ایم.

وی با بیان اینکه که عناصر و اصولی وجود دارد که ما با آنها موافقیم، افزود: یک اصل در این طرح وجود دارد که با آن مخالفیم و آنها لغو تحریم ها علیه روسیه است که معتقدیم تحریم ها یک ابزار مهم هستند.

وزیر خارجه اوکراین اضافه کرد که در مجموع این طرح جالبی است و ما باید آن را به دقت بررسی کنیم. این امر خوبی است که چین موضع جامع خود را در خصوص این جنگ بیان کرده است.

کولبا با بیان اینکه ۱۴۱ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه ای که چگونگی پایان این جنگ را ترسیم می کند، رای دادند، گفت: هرگونه پیشنهادی باید همسو با این قطعنامه باشد.

مجمع عمومی سازمان ملل در سالگرد جنگ اوکراین و پس از دو روز بحث و رایزنی به قطعنامه‌ای رای داد که خواستار خروج فوری و بدون قید و شرط نیروهای نظامی روسیه از خاک اوکراین و توقف درگیری‌ها شده است.

در یازدهمین نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل که به درخواست اوکراین و غرب تشکیل شد، قطعنامه ای غیر الزام آور در مورد صلح در اوکراین و خروج نیروهای روسیه در دو روز به بحث و بررسی گذاشته شد که این قطعنامه با ۱۴۱ رای موافق، هفت رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع عصر پنجشنبه به وقت محلی (۴ اسفند ۱۴۰۲- ۲۳ فوریه ۲۰۲۳ ) تصویب شد.

به این قطعنامه هفت کشور رای منفی دادند از جمله خود روسیه، کشورهای سوریه، بلاروس، نیکاراگوئه، مالی ، اریتره و کره شمالی.

جمهوری اسلامی ایران، چین، کوبا، پاکستان، هند ، ویتنام، زیمباوه، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، اوگانادا، توگو، آفریقای جنوبی، سودان، سریلانکا، نامیبیا، اتیوپی ، بنگلادش و الجزایر از جمله ۳۲ کشوری بودند که به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

وزارت خارجه چین روز جمعه از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است.

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.

به گزارش ایرنا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ادامه داد: مسکو از طرح صلح چین استقبال می کند. ما از تلاش‌های صادقانه در راه صلح، مانند پیشنهاد چین استقبال می‌کنیم.

پیشنهاد چین برای توقف درگیری‌ها، آتش‌بس و از سرگیری گفتگوهای مستقیم میان روسیه و اوکراین که در قالب یک سند ۱۲ ماده‌ای از سوی وزارت خارجه چین منتشر شده با واکنش‌های متفاوت غرب روبرو شده است.

بلومبرگ در گزارشی این پیشنهاد را مداراجویانه برای روسیه قلمداد کرده و مدعی شده است که درخواست چین از شانس کمی برای جلب حمایت گسترده در غرب برخوردار است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها