ناکامی سازمان ملل در جمع‌آوری کمک ۴.۳ میلیارد دلاری برای یمن؛ تنها ۱.۲ میلیارد جمع‌آوری شد

ناکامی سازمان ملل در جمع‌آوری کمک ۴.۳ میلیارد دلاری برای یمن؛ تنها ۱.۲ میلیارد جمع‌آوری شد
سه شنبه 9 اسفند 1401 - 08:11

سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ نیز برای یمن دست‌کم ۴.۲۷ میلیارد دلار تقاضا کرده بود و در نهایت رقم کمک‌های بین‌المللی به ۲.۲ میلیارد دلار رسید.

العالم - یمن

به نقل از رویترز، سازمان ملل اعلام کرد در کنفرانس بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه به یمن کشورهای اهدا کننده حدود ۱.۲ میلیارد دلار کمک مالی تعهد داده‌اند که از رقم ۴.۳ میلیارد دلاری درخواستی این نهاد بسیار کمتر است.

دفتر هماهنگ کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل تاکید کرد که وضعیت در یمن کماکان یکی از بزرگترین فجایع بشری جهان است و حدود دو سوم از جمعیت این کشور ( ۲۱ میلیون نفر) به حدی از کمک نیازمند هستند. بر اساس ارزیابی‌های این نهاد، نیازهای حدود ۱۷ میلیون نفر بسیار جدی و حیاتی است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی کمک به یمن گفت: «یمن به کمک ما نیاز دارد ولی مهم‌تر از آن، مردم یمن شایسته یک راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ و بازسازی زندگی مردم و زیرساخت‌های کشور هستند.»

مارتین گریفیث، هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل گفت در کنفرانس روز دوشنبه ۳۱ کشور به اعطای کمک تعهد داده‌اند که مجموع آن حدود ۱.۲ میلیارد دلار است. او ابراز امیدواری کرد که در طول سال جاری میلادی سازمان ملل بتواند کمک‌های بیشتری جمع‌آوری کند.

این کنفرانس بین‌المللی با میزبانی مشترک سوئد، سوئیس و سازمان ملل در ژنو برگزار شد. تعداد کثیری از مقامات ارشد کشورهای جهان از جمله آنتونی بلینکن و آنالنا بئربوک، وزرای خارجه آمریکا و آلمان در این کنفرانس شرکت کردند.

وزیر خارجه آلمان نماینده اولین کشوری بود که یک کمک ۱۲۰ میلیون یورویی را اعلام کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز از همه کشورهای شرکت‌کننده خواست برای تامین نیازهای بشردوستانه در یمن کمک مالی خود به سازمان ملل را افزایش دهند. او اعلام کرد که دولت آمریکا در سال جاری میلادی بیش از ۴۴۴ میلیون دلار به کمک‌های بشردوستانه در یمن اختصاص خواهد داد.

سازمان ملل در سال‌های گذشته برای پیشبرد کمک‌های بشردوستانه در یمن با کسری بودجه مواجه بوده است. این نهاد در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۴.۲۷ میلیارد دلار تقاضا کرده بود و در نهایت رقم کمک‌های بین‌المللی به ۲.۲ میلیارد دلار رسید. در نتیجه این نگرانی وجود دارد که در سال جاری نیز فقط حدود نیمی از رقم درخواستی این نهاد تامین شود.

به گفته کارشناسان، کند شدن نرخ رشد اقتصادی بسیاری از کشورها و افزایش نرخ تورم باعث شده که بیشتر دولت‌های جهان، کمک‌های خارجی خود را محدود کنند.

پربیننده ترین خبرها