اتهام‌زنی مجدد کاخ سفید درباره پهلو گرفتن ناوهای ایرانی در برزیل

اتهام‌زنی مجدد کاخ سفید درباره پهلو گرفتن ناوهای ایرانی در برزیل
پنج‌شنبه 18 اسفند 1401 - 06:19

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه ناوهای ایرانی پهلو گرفته در برزیل ذیل تحریم‌های آمریکا قرار دارند، اما گفت که برزیل به‌عنوان یک کشور مستقل حق دارد با هر کشوری که می‌خواهد تعامل کند.

العالم-آمریکا

«کارین ژان-پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه با حضور در نشست خبری روزانه، به سوالات خبرنگاران و رسانه‌ها درباره مسائل مختلف پاسخ داد.

ژان-پی‌یر در پاسخ به سوالی درباره پهلو گرفتن ناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برزیل، گفت: «این سوال بارها در این نشست‌های خبری پرسیده شده و ما هم هر دفعه جواب ثابتی را دادیم».

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید، وی در این‌باره توضیح داد: «برزیل یک کشور مستقل است. آنها خودشان درباره اینکه با چه کشوری تعامل کنند، تصمیم می‌گیرند که این شامل ایران هم می‌شود».

این مقام آمریکایی سپس به اتهام‌زنی‌های بی‌اساس تکراری علیه ایران پرداخته و اظهار داشت: «اما در ابعاد بزرگتر، این کشتی‌ها ذیل تحریم‌های آمریکا قرار دارند و برای تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی استفاده شده‌اند. ما برای کشورهای مرتبط روشن کرده‌ایم که این کشتی‌ها حق پهلو گرفتن در هیچ جایی را ندارند».

ژان-پی‌یر همچنین مدعی شد: «میزبانی کردن از شناورهای ایرانی که متعلق به رژیمی هستند که بی‌رحمانه مردم خود را سرکوب می‌کند، تسلیحات به روسیه می‌دهد تا در جنگ علیه اوکراین استفاده شود و در اشاعه تروریسم و بی‌ثباتی در جهان دخیل است، پیام اشتباهی را می‌فرستد و کاری نادرست است».

وی اما بار دیگر تاکید کرد: «اما برزیل یک کشور مستقل است و حق دارند با هر کشوری که می‌خواهند طبق تصمیم خود، تعامل کنند».

به گزارش فارس، پیش از این نیز یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر از دولت برزیل بابت صدور مجوز برای پهلوگیری ناوهای ایرانی علی‌رغم هشدارهای واشنگتن انتقاد کرده بود.

پربیننده ترین خبرها