سفیر ایران در لبنان در گفتگو با العالم: ایران مداخله ای در انتخاب رئیس جمهور در لبنان نکرده است/ آمریکایی ها مانع ارسال سوخت ایران به لبنان شدند/ اسلحه مقاومت هرگز در داخل لبنان استفاده نشده است

سفیر ایران در لبنان در گفتگو با العالم: ایران مداخله ای در انتخاب رئیس جمهور در لبنان نکرده است/ آمریکایی ها مانع ارسال سوخت ایران به لبنان شدند/ اسلحه مقاومت هرگز در داخل لبنان استفاده نشده است
جمعه 19 اسفند 1401 - 21:29

سفیر ایران در لبنان درخصوص بحران انتخاب رئیس جمهور در لبنان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از نخست هیچ مداخله ای در خصوص بحران بوجود آمده در لبنان نکرده است و آن دسته از مقامات لبنانی هم که از واقعیات میدانی آگاهند، به این موضوع اذعان می کنند که ایران به هیچ وجه مداخله ای در امر انتخاب رئیس جمهور در لبنان نداشته و ندارد.

العالم ـ لبنان

مجتبی امانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم درباره روابط تهران و بیروت اظهار داشت: روابط فی مابین جمهوری اسلامی ایران و لبنان از قدیم در شرایط مطلوبی قرار داشته است و بعد از انقلاب نیز روابط ویژه ای صورت گرفت زیرا بعد از انقلاب به دلیل طمع ورزی های رژیم صهیونیستی و موضع مشخص جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مظلومان و مستضعفان دنیا که در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز ذکر شده است، ایران اهتمام ویژه ای به موضوع ظلم و ستمی که صهیونیست ها علیه مردم لبنان مرتکب می شدند، داشت؛ از همین رو مشخص شد ایران خواستار تقویت لبنان در برابر این ظلم و ستم است و یک ارتباطات ویژه ای بین ایران و لبنان برقرار شد.

وی افزود: علیرغم همه حکومت های مختلفی که در لبنان حضور داشتند این روابط در این بخش که به نام مقاومت نامگذاری شده همواره پابرجا بوده و تقریبا همه دولت های لبنان هم از آن جایی که این مورد خواسته ملی و وطنی است از این حمایت ها پشتیبانی کرده اند.

سفیر ایران در لبنان با بیان اینکه روابط ما در زمان روسای جمهور و نخست وزیرهای مختلف تحت تاثیر قرار می گرفت و گاه تغییراتی داشته است، گفت: همواره ایران در تلاش بوده تا روابط در سطح مطلوبی استمرار داشته باشد.

امانی یادآور شد: همکاری های زیادی بین تهران و بیروت صورت گرفته اما به دلایل مختلف از جمله موقعیت دولت لبنان در ساختار سیاسی این کشور که همواره دولت قوی نبوده است، به همین دلیل روابط ما در سطوح اقتصادی و فرهنگی آنچه که مدنظر داشتیم پا نگرفته؛ اما روابط سیاسی و حمایت ها خوب بوده است.

*دخالت های خارجی مانع ایجاد روابط اقتصادی مطلوب شد

وی خاطرنشان کرد: به دلیل دخالت های خارجی، آنچه ما تصور می کردیم که در بعد اقتصادی روابط خوب و مبتنی بر منافع دو کشور برقرار شود، به وجود نیامده است.

سفیر ایران در لبنان با بیان اینکه من به عنوان نمونه چند مورد از اقدامات ایران در زمینه اقتصادی را مطرح می کنم، گفت: در بحث اخیر که سیدحسن نصرالله در مصاحبه ای اعلام کرد اگر حکومت لبنان بخواهد من برای لبنان از ایران سوخت می آورم، بنده خدمت میقاتی رسیدم و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردم، روی میزان و نوع آن کارشناسان گفتگو کردند و به توافق رسیدند ولی همه اینها به علت دخالت‌های خارجی و ترساندن دولت لبنان از مجازات‌های اقتصادی با تعویق و تاخیر انجام شد، اما در نهایت دولت لبنان و آقای میقاتی این شجاعت را داشتند که هیاتی به ایران بفرستند، آن هیات کارهای ابتدایی را انجام داد و ما به یک یادداشت تفاهم رسیدیم.

* سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در ارسال سوخت ایران به لبنان

سفیر ایران در لبنان با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها دولت لبنان را ترساندند که این کار را انجام ندهند، گفت: آمریکا مدعی شد که این اقدام مخالف با قوانین آنها در تحریم‌ ایران است، در ابتدای کار آقای میقاتی اعلام کردند که بنا به قول شفاهی آمریکایی‌ها، این سوخت شامل مجازات ها نمی شود، ولی در نهایت آمریکایی‌ها مانع شدند.

* پس از توافق می‌توانستیم ظرف یک هفته سوخت را به لبنان برسانیم

امانی با اشاره به اینکه دریافت سوخت می توانست از رنج مردم لبنان بکاهد تا آنها ساعتی بیشتر از برق دولتی برخوردار باشند، گفت: حتی به آمریکایی ها پیشنهاد داده شد که مشابه استثنایی که برای عراق در نظر گرفته شده برای دولت لبنان نیز در نظر بگیرند، اما باز هم آنها این موضوع را نپذیرفتند، ما تقریبا 5 ماه بر سر این موضوع گفتگو کردیم و به توافق رسیدیم و برگه توافق را به وزارت نیروی لبنان تحویل دادیم و منتظر تایید آنها برای انتقال سوخت بودیم و بعد از این توافق ممکن بود ظرف یک هفته نفت و سوخت به نیروگاه‌های لبنان واریز شود ولی اینکار به دلیل ممانعت آمریکا صورت نگرفت.

*دولت لبنان باید شجاعت بیشتری نشان می داد

سفیر ایران در لبنان تصریح کرد: به نظرم در این موقعیت دولت لبنان در تلاش بود اقدامی صورت دهد، سیدحسن نصرالله نیز پیش‌قدمی خوبی داشتند، سفارت و دولت ایران نیز همکاری خوبی ترتیب دادند اما مانند همیشه با اقدامات مخرب آمریکا مواجه شدیم، البته دولت لبنان باید شجاعت بیشتری نشان می داد و نباید تحت فشارهای آمریکا این نعمت و سوخت را از مردم خود محروم می کرد، اما به هر حال هر دولتی مستقل است.

امانی خاطرنشان کرد که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند کشوری قوی در اطراف رژیم صهیونیستی وجود داشته باشد، این کار را یا با محاصره انجام می‌دهند یا با دوستی، آنچه که توقع می‌رفت این بود که دولت مصر پس از قرارداد کمپ دیوید باید به یک قدرت اقتصادی، نظامی و برتر منطقه ای تبدیل می شد اما شاهدیم که اینگونه نشد.

سفیر ایران در لبنان تصریح کرد: به نظر من شاید انور سادات این تصور را داشت که می تواند از طریق قرارداد کمپ دیوید، به حقوق خودش برسد و در سرزمین خود آزاد بماند بلکه شاید بتواند با کمک گرفتن از آمریکا، قدرت برتر منطقه شود با این حال ما مشاهده می کنیم که آمریکایی ها پس از گذشت 45 سال از قرارداد کمپ دیوید، با کشوری که پا به پای آنان در موضوعات منطقه ای به آنها کمک کرد، هیچ گونه کمک اقتصادی شاخصی نکرده اند و وضع اقتصاد مصر اکنون بسیار پایین تر از ایران است.

وی گفت: با این فرض که اقتصاد ایران به دلیل محاصره اقتصادی وضع خوبی نداشته باشد، وضع اقتصادی مصر بسیار بدتر و هم اکنون درآمد سالانه آن بسیار کمتر از ایران است، با اینکه امکانات مصری ها برای داشتن یک اقتصاد قوی فراوان است.

وی افزود: آمریکایی ها به نظر من با لبنان هم همین کار را کرده اند. آنان از هر عاملی که به اقتصاد این کشور کمک کند، ممانعت می کنند، چه از طریق قراردادهای به اصطلاح صلح و چه از طریق دشمنی های معمول خود.

سفیر ایران در لبنان درباره بحران انتخاب ریاست جمهوری در این کشور هم گفت: به نظر من یک مشکل فکری در لبنان وجود دارد و آن این است که برخی از طرف ها و گروه های داخلی لبنان تصور می کنند که انتخاب ریاست جمهوری در این کشور بدون مداخله خارجی اتفاق نمی افتد و به نظر من این موضوع باید اصلاح شود. نکته دوم اینکه در لبنان گروه های ملی بسیاری به دنبال قدرت لبنان و جایگاه بهتر برای آن در منطقه هستند. این نیروها باید بنشینند و تصمیم بگیرند.

* ایران هیچ مداخله ای در امر انتخاب رئیس جمهور در لبنان نداشته و ندارد

امانی همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران از نخست هیچ مداخله ای در خصوص بحران بوجود آمده در لبنان نکرده است و آن دسته از مقامات لبنانی هم که از واقعیات میدانی آگاهند، به این موضوع اذعان می کنند که ایران به هیچ وجه مداخله ای در امر انتخاب رئیس جمهور در لبنان نداشته و ندارد.

سفیر ایران در لبنان خاطرنشان کرد: بر فرض این که بپذیریم 5 کشور می خواهند با هم جمع شوند و درباره انتخاب رییس جمهور لبنان صبحت کنند، این کشورها باید ببینند که افراد مورد تایید مردم و نیروهای داخلی در لبنان چه کسانی هستند و کمک کنند تا آن افراد به مقام ریاست جمهوری برسند. نه اینکه این 5 کشور فردی را طرف خودشان تعیین کنند و بعد آن فرد را به احزاب و گروه های لبنانی تحمیل کنند که باید او را انتخاب کنید. این امر از سوی همه گروه های لبنانی مردود است.

وی افزود: برخی از کشورها به دنبال این هستند که لبنان در یک شرایط ناامنی و به هم ریختگی به سر ببرد، بنابراین هیچ کمکی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان نمی کنند بلکه همزمان تلاش می کنند که رئیس جمهوری انتخاب نشود. اصلا روی فرد معینی توافق ندارند و در این باره خواسته مشخصی نیز ندارند.

سفیر ایران در لبنان گفت: اما اگر کشور یا کشورهایی هستند در میان این 5 کشور که می خواهند رئیس جمهور لبنان هرچه زودتر انتخاب شود، و واقعا نگران این هستند که لبنان وارد مرحله ناامنی و به هم ریختگی شود و این موضوع بر منافع استراتژیک آنها اثر بگذارد، خوب است با گروه های مختلف لبنانی مذاکره کنند تا ببینند آنها درباره چه فردی برای تصدی ریاست جمهوری امکان توافق دارند در این زمینه کمک نمایند. نه این که اجبار کنند فرد مورد نظر ما انتخاب شود یا چوب لای چرخ انتخاب رئیس جمهور بگذارند و در این کار ممانعت کنند.

امانی افزود: در کل دخالت خارجی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان پذیرفتنی نیست و اگر کسانی منافعی در این زمینه دارند، بهتر است با اسلوبی که اشاره شد وارد قضیه شوند به طوری که نظر اکثریت لبنانی ها در نظرگرفته شود و سایر گروه های دیگر را قانع کنند که از خارج کردن پارلمان لبنان از حد نصاب، دست بردارند. انتخاب هرچه سریعتر رییس جمهور می تواند بسیاری از مشکلات لبنان را حل کند.

سفیر ایران در لبنان در پاسخ به سوال العالم در باره اتهام عربستان به تهران مبنی بر دخالت در قضیه انتخاب رئیس جمهور لبنان که سفیر سعودی این قضیه را به طور مستقیم و غیر مستقیم در توئیتر نیز مطرح کرده است، گفت: من ندیدم سفیر عربستان سعودی در این باره مطلبی را مستقیم مطرح کرده باشد. اگر مطرح شود ما پاسخ خواهیم داد؛ البته ما به اظهار نظر دیگران احترام می گذاریم مادامی که تهمتی را متوجه کشور ما نکنند.

امانی خاطرنشان کرد: در هر حال آنچه مردم لبنان دارند می بینند، مبین این هست که ایران دخالتی ندارد. اگر کسی بخواهد سرنخ هایی از دخالت دیگران پیدا کند، قطعا این سرنخ ها هیچ کدام به ایران منتهی نخواهد شد. موضع ما کاملا آشکار است. وزیر خارجه و معاون سیاسی ایشان به اینجا آمده اند و در ملاقات با مسئولان لبنانی به این موضوع اشاره کرده و علنی هم اعلام مواضع کرده اند.

وی درباره ارتباط مساله انتخاب رئیس جمهور لبنان با مسائل میان آمریکا و ایران، یا میان عربستان سعودی و ایران اظهار داشت: این مساله سرابی بیش نیست بلکه آمریکایی ها و دیگران می خواهند که با طرح این موضوع، موقعیت خودشان را مهم جلوه دهند. این موضوعات ربطی به هم ندارد. ما باید به دنبال آن باشیم که لبنانی ها بدون اعتنا به هرگونه تحول بین المللی، کار خودشان را انجام دهند و بتوانند این مانع را که بر سر پیشرفت کشورشان وجود دارد، برطرف کنند.

* موقعیت مقاومت در لبنان یک موقعیت کاملا وطنی است

سفیر ایران در لبنان درباره تهدید لبنان از سوی رژیم صهیونیستی و به ویژه طرح این موضوع که «اسلحه های مقاومت ساخت ایران است»، خاطرنشان کرد، اگر چنین باشد که ما افتخار هم می کنیم؛ اما نکته اینجاست که اسلحه مقاومت هرگز در داخل لبنان استفاده نشده است. این سلاح فقط رژیم صهیونیستی را از هرگونه تجاوز به این کشور منع کرده است. واضح است که موقعیت مقاومت در لبنان یک موقعیت کاملا وطنی است که همه به آن اذعان دارند؛ حتی متعلق به دیانت یا مذهب خاصی نیست. کاملا فطری است که مردم لبنان از هرکس که بتواند به آنها برای حفظ سرزمینشان کمک کند استقبال کنند، به آن احترام بگذارند و محبتی را که به آنها کرده، متقابلا ارج بنهند.

پربیننده ترین خبرها