توافق ایران و عربستان؛ ضربه بر اسراییل و نقش تخریبی آمریکا در منطقه

توافق ایران و عربستان؛ ضربه بر اسراییل و نقش تخریبی آمریکا در منطقه
شنبه 20 اسفند 1401 - 11:01

توافق ایران و عربستان برای از سر گیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت در دو کشور ظرف دو ماه – که با میانجی گری چین به امضا رسیده است – نه تنها – به گفته روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرنوت – سیلی به صورت "اسرائیل" بود بلکه ضربه قوی و هوشمندانه ای بود که از سوی چین به نقش تخریبی و فتنه انگیزانه آمریکا در منطقه وارد شد.

العالم - تحلیل روز

امضای این توافقنامه به محض اعلام، مورد استقبال جهانیان به جز آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفت. چرا که این رژیم تمام قدرت و دوام خود را از تفرقه و اختلاف بین کشورهای منطقه می گیرد و همگرایی و توافق بین این کشورها را خطری برای بقای خود می داند؛ آمریکا نیز که همواره آتش بیار جنگ و فتنه در منطقه بوده و تلاش کرده است ایران را منزوی کند، این توافق را خطری برای نقشه های خود می داند.

امضای توافق ایران و عربستان قبل از هر چیز مرهون تلاش های عراق و عمان است. این دو کشور در سال های 2021 و 2022 میزبان مذاکرات دو جانبه بین ایران و عربستان بوده اند؛ چین نیز با توجه به میزبانی مذاکرات دو طرف و حمایت از گفتگو بین آنها نقش مهمی در این زمینه داشته است.

انجام مذاکرات بین عربستان و ایران در پکن، نتیجه طرح "شی جین پینگ"، رئیس جمهور چین برای کمک به توسعه روابط و حسن همجواری بین تهران و ریاض بود. این کشور، به گفته کارشناسان، از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان را، پیروزی صلح و گفتگو و خبری بسیار مهم در دنیای سراسر آشوب کنونی می داند و به تلاش های سازنده خود برای حل و فصل مسائل دشوار در دنیای امروز ادامه می دهد و به مسئولیت های خود به عنوان یک ابرقدرت پایبند است.

چین از این نظر، در نقطه مقابل آمریکا قرار دارد؛ این کشور از موضع بی طرفی، میانجی گری می کند در حالی که آمریکا به طور کامل از رژیم صهیونیستی جانبداری می کند. چین دیپلماسی را عاملی برای حل بحران های بین المللی می داند در حالی که آمریکا با توسل به قدرت نظامی سعی می کند اراده خود را تحمیل کند.

این موفقیت بزرگ برای دیپلماسی چین، "جان کربی"، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید را واداشت تا با خشم ضمن ایجاد شبهه درباره این توافقنامه و حمله به چین، بگوید: "ما هم از این توافقنامه استقبال می کنیم... اما باید دید که آیا ایران به تعهداتش پایبند می ماند".

به نظر می رسد که کربی فراموش کرده است که کشورش پس از آن رسوایی و خروج یک جانبه از برجام، حتی بین کشورهای غربی به خصوص طرف های توافق، به عهدشکنی و عدم پایبندی به تعهدات خود و بی احترامی به توافقها و معاهدات بین المللی مشهور شد و این ننگ برای همیشه بر پیشانی آمریکا ماند.

کربی در پاسخ به سئوالی درباره نقش چین در کمک به از سرگیری روابط بین ایران و عربستان گفت: "ما مراقب تلاش های چین برای کسب نفوذ و ایجاد جای پا در نقاط مختلف جهان به خاطر منافع تنگ نظرانه اش هستیم!"

این چنین واکنشی از سوی کربی، نه تنها گویای شکست سیاست های آمریکاست بلکه بیانگر میزان خشم آمریکا از مطرح شدن چین به عنوان یک قدرت جهانی است؛ آنهم وقتی که پکن از این قدرت در جهت مثبت برای ایجاد روابط بین المللی سالم بر اساس احترام متقابل و به دور از قلدری استفاده می کند.

  • احمد محمد – العالم

پربیننده ترین خبرها