آیا آمریکا می تواند مانع همکاری دفاعی ایران و روسیه شود؟

آیا آمریکا می تواند مانع همکاری دفاعی ایران و روسیه شود؟
شنبه 20 اسفند 1401 - 22:29

آمریکا به ایران و روسیه نسبت به هرگونه همکاری دفاعی نظامی فی مابین هشدار داد.

العالم – یک خبر و چند تحلیل

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: ما معتقدیم روسیه ممکن است همکاری دفاعی بی سابقه ای با ایران در حوزه های موشکی، الکترونیک و دفاعی داشته باشد و ممکن است جنگنده هایی را به ایران عرضه کند.

آمریکا به ایران و روسیه نسبت به هرگونه همکاری دفاعی نظامی فی مابین هشدار داد.

تحلیل:

* تهدید آمریکا به تحریم ایران و روسیه پس از اعلام نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل مبنی بر انعقاد قرارداد ایران با روسیه برای خرید جنگنده سوخو 35 بیان شد.

* این قرارداد پس از لغو ممنوعیت اعمال شده از سوی سازمان ملل متحد برای خرید تسلیحات متعارف در اکتبر ۲۰۲۰ امضا شد به این معنی که این قرارداد ناقض هیچ قانون بین‌المللی نیست تا آمریکا بخواهد به خاطر آن ایران را تهدید کند.

* هر روز که می گذرد اوباشگری آمریکا در برخورد با کشورهای جهان برای دنیا آشکارتر می شود و دنیا می فهمد که کاخ سفید هیچ ارزشی برای قوانین و موازین بین المللی قائل نیست به این دلیل که خود را فراتر از قانون می داند.

* چرا آمریکا به خود حق دخالت در هر گونه همکاری دفاعی ایران و روسیه را می دهد و آیا کشورهای جهان باید از آمریکا برای همکاری نظامی با یکدیگر اجازه بگیرند؟ در حالیکه جدیدترین محصولات تولیدی کارخانه های نظامی خود را به متحدان خود به ویژه رژیم صهیونیستی عرضه می کند تا به وسیله آن هر روز مردم بی دفاع فلسطین را به قتل برساند و به کشورها و مردم منطقه حمله کند؟

* گویا آمریکا هنوز نفهمیده که دوران هژمونی اش پایان یافته و دیگر غیرممکن است که بخواهد به دنیا حکومت کند چرا که قدرت های جدیدی در جهان شکل گرفته اند که قدرتشان نه در نظامی گری صرف بلکه در نوع سیاست، حکومت و مدیریت است. بهترین گواه برای این مدعا توافق اخیر ایران و سعودی برای از سرگیری روابط با نظارت چین است که ثابت کرد دوره سلطه طلبی آمریکا تمام شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها