کلاه گشاد آمریکا بر سر امارات در باره مهاجران افغانستانی / 2 هزار مهاجر افغانستانی در بازداشت ابوظبی

کلاه گشاد آمریکا بر سر امارات در باره مهاجران افغانستانی / 2 هزار مهاجر افغانستانی در بازداشت ابوظبی
چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 11:10

در جریان خروج آشفته آمریکا از افغانستان و وعده این کشور به انتقال مهاجران افغانستانی به امارات جهت اسکان آنها در کشورهای ثالث، حالا بسیاری از این مهاجران با خلف وعده واشنگتن روبرو شده اند به طوری که دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده، بیش از 2 هزار و 700 مهاجر افغانستانی در امارات به طور خودسرانه در بازداشت هستند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش رویترز، دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه مقامات اماراتی را متهم کرد بیش از 15 ماه، بیش از 2 هزار و 700 مهاجر افغانستانی را که هیچ راه قانونی برای برون‌رفت از پناهندگی یا اسکان مجدد در سایر کشورها ندارند، به طور خودسرانه بازداشت کرده اند.
در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است بسیاری از افرادی که در منطقه‌ای از امارات اسکان داده شده اند، از افسردگی و سایر بیماری‌های روانی رنج می‌برند، به مشاوره حقوقی دسترسی ندارند و خدمات آموزشی ناکافی برای فرزندان خود دارند.
در این گزارش در مورد تأسیسات در ابوظبی آمده است: «شرایط زندگی نیز به طور قابل توجهی بدتر شده است، به طوری که زندانیان ازدحام بیش از حد، فرسودگی زیرساخت‌ها و هجوم حشرات را گزارش می‌کنند.»
این گزارش می‌افزاید وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه امارات به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این خصوص پاسخ ندادند.
مقامات اماراتی پیشتر گفته بودند این کشور پیشنهاد میزبانی موقت هزاران پناهجوی افغانستانی را که پس از تسلط طالبان بر کابل در اوت 2021 گریخته‌اند، مطرح کرده است. آنها گفته اند امارات متحده عربی متعهد شده است تا اطمینان حاصل کند که مهاجران افغانستانی در امنیت و عزت زندگی می کنند و ابوظبی با سفارت ایالات متحده برای اسکان مجدد آنها همکاری می‌کند.
گروه‌های غیردولتی و ارتش امارات هزاران افغانستانی را در جریان خروج آشفته ایالات متحده از افغانستان که به 20 سال جنگ پایان داد، به امارات فرستادند. پس از خروج ایالات متحده، چندین گروه غیردولتی به پروازهای چارتر برای تخلیه ادامه دادند.
این افراد در «شهر بشردوستانه امارات« و یک شهر ویژه کارگران - مجتمع‌های آپارتمانی که به مسکن پناهجویان تبدیل شده است - اسکان داده شدند و در نهایت بسیاری از آنها برای اسکان مجدد در ایالات متحده، کانادا و سایر کشورها آزاد شدند.
با این حال، بین 2500 تا 2700 افغانستانی واجد شرایط اسکان مجدد در سایر کشورها نبودند و از ماه ژانویه در آنچه که این گزارش آن را «بازداشت خودسرانه» خوانده است، باقی مانده اند.
جوی شی، پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر امارات، در این خصوص گفت: «مقامات اماراتی هزاران پناهجوی افغانستانی را برای بیش از 15 ماه در شرایط دشوار و فلاکت‌بار بدون امید به پیشرفت پرونده‌هایشان محبوس کرده‌اند.»
شانزده افغانستانی که اواخر سال گذشته میلادی توسط این گروه مورد مصاحبه قرار گرفتند، گفتند نمی‌توانند آزادانه آن محل را ترک کنند، در حالی که محافظان امنیتی یا مراقبان در بازدید از بیمارستان و تنها حضورشان در یک مرکز خرید، از نزدیک آنها را زیر نظر دارند.
در این گزارش آمده است مقامات اماراتی قوانین بین‌المللی و دستورالعمل‌های سازمان ملل را برای تعامل با پناهجویان و مهاجران رعایت نمی‌کنند و بازداشت آنها را «خودسرانه» توصیف کرده است.
امارات متحده عربی عضو کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل نیست.

پربیننده ترین خبرها