اعتصاب‌های سراسری در فرانسه در اعتراض به طرح جنجالی ماکرون ادامه دارد

اعتصاب‌های سراسری در فرانسه در اعتراض به طرح جنجالی ماکرون ادامه دارد
چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 13:13

فرانسه روز چهارشنبه نیز شاهد اعتصاب و اعتراض گسترده گروه‌های مختلف مردم به طرح جنجالی بازنشستگی ماکرون است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، در حالی که بازنگری در قانون بازنشستگی فرانسه توسط امانوئل ماکرون - رئیس‌جمهور - و متحدانش در سنا به پایان خود نزدیک می‌شود، روز چهارشنبه زباله‌ها در پاریس انباشته شد، عملیات گازرسانی به حالت تعلیق درآمد و خدمات ریلی لغو شد. اتحادیه‌های کارگری در روز چهارشنبه بار دیگر از اعضای خود خواستند در اعتراض به اقدامات ماکرون دست از کار بکشند.
اتحادیه‌های کارگری خواستار برگزاری هشتمین روز اعتراضات خیابانی در سراسر فرانسه از اواسط ژانویه به منظور مخالفت با برنامه‌های ماکرون در افزایش سن بازنشستگی به مدت دو سال - به 64 سال - شده اند.
لایحه اصلاحات حقوق بازنشستگی به کمیته مشترک پارلمانی می رسد که در آن قانونگذاران هر دو مجلس، روز چهارشنبه پیش از رای‌گیری نهایی در مجلس سنا و مجلس ملی در روز پنجشنبه به دنبال یک متن مصالحه خواهند بود.
اردوگاه ماکرون برای کسب آرای کافی در مجلس، جایی که فاقد اکثریت مطلق است و برای حمایت به حزب محافظه‌کار جمهوری‌خواهان تکیه می‌کند، با چالش‌های متعددی روبرو شد.
اولیویه وران، سخنگوی دولت به ایستگاه رادیویی اروپا 1 گفت: «در مجلس ملی، رأی‌گیری آسانی وجود نخواهد داشت و وحشت نیز وجود نخواهد داشت.»
ماکرون و دولت او می‌گویند تغییرات در سیستم بازنشستگی که یکی از سخاوتمندانه ترین در میان کشورهای صنعتی است، برای جلوگیری از ورشکستگی زیرساخت‌های مرتبط با بودجه بازنشستگی ضروری است. با این حال، تنها منافع رئیس جمهور در خطر نیست بلکه اعتبار اصلاح‌طلبی وی نیز به چالش کشیده شده است.
مقامات حزب حاکم اذعان کردند که برتری آنها در پارلمان محدود است.
اگر آنها برای تصویب این طرح دچار مشکل شوند، دولت ممکن است به رویه ای به نام 49:3 متوسل شود که به آن اجازه می دهد متن را بدون رأی‌گیری از پارلمان عبور دهد. این امر احتمال اعتراضات گسترده خیابانی را به همراه خواهد داشت، اما از رای عدم اعتماد احتمالی به آن در پارلمان نیز جلوگیری می‌کند.
بیش از 6 هزار تن زباله در پاریس بر روی هم انبار شده است زیرا متولیان جمع‌آوری زباله‌های شهری برای دومین هفته متوالی دست از کار کشیده اند. بخش انرژی فرانسه نیز به شدت آسیب دیده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها