العالم - زلال قرآن
آیه 23 سوره مبارکه حشر: « هُوَ اللَّـهُ الَّذِي لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّـهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ»
ترجمه: (اوست خدای یکتایی که غیر او خدایی نیست، سلطان مقتدر عالم، پاک از هر نقص و آلایش، منزّه از هر عیب و ناشایست، ایمنی بخش دل های هراسان، نگهبان جهان و جهانیان، غالب و قاهر برهمه خلقان، با جبروت و عظمت، بزرگوار و برتر (از حدّ فکرت)، زهی منزّه و پاک خدای یکتا که از هر چه بر او شریک پندارند منزّه و (از آنچه در وهم و خیال و عقل اندیشند) مبرّاست).
به صِراحت آیه شریفه «سلام» از اسماء حسنی و صفات علیای الهی است که بیانگر پاک و منزّه بودن ذات اقدس الهی از هر عیب، نقص، آلایش، ناشایست و هر آفتی است.
نمازگزار به موقع ادای «سلام نماز»، صِراحتاً مراتب صِدق، صفا، سلامت، پاکی نفس و تسلیم بودن در برابر مخاطب سلام خویش و ورود به ولایت رسول الله (ص)، حضرات معصومین (ع)، صدیقین، صالحین، انقیاد و اطاعت از آنان را اعلام می دارد تا به حکم بخش دوم آیه 56 سوره مبارکه احزاب:
«... يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّواعَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا»
ترجمه: (... شما هم ای اهل ایمان، بر او صلوات و درود بفرستید و با تعظیم و اجلال بر او سلام گویید و تسلیم فرمان او شوید).
عمل کرده و با قرار گرفتن در دژ محکم ولایت رسول (ص) خود را از هر خطا، اشتباه و آفتی مصون و محفوظ بدارد، چرا که حقیقت تسلیم، انقیادی است که ناشی از علم و یقین باشد و در عمل انسان متجلّی گردد.