شکل گیری خاورمیانه جدید در سایه توافق ایران و عربستان

شکل گیری خاورمیانه جدید در سایه توافق ایران و عربستان
يکشنبه 28 اسفند 1401 - 17:29

کارشناسان روابط بین الملل بر این باورند که توافق ایران و عربستان و تمایل ریاض به محور ایران، نقطه آغازینی برای خاورمیانه جدید و تغییر ساختار منطقه است.

العالم- نظرکده

به عقیده این کارشناسان، توافق ایران_عربستان روابط مثبتی میان دو طرفی ایجاد کرد که بزرگ ترین نهادهای سیاسی منطقه هستند و همین امر به پایان یافتن بسیاری از مسائل تنش برانگیز منجر شد.

کارشناسان پیش بینی می کنند که این توافق زمینه ساز شناسایی دشمن اصلی در منطقه خواهد بود که ژیم صهیونیستی و آمریکا هستند که همواره سعی در تحمیل سلطه خود بر منطقه دارند.

کارشناسان روابط بین الملل تاکید می کنند که ایران نسبت به هر آنچه در منطقه خلیج فارس اتفاق می افتد هوشیار بوده و می داند که روند عادی سازی با رژیم صهیونیستی به بهانه ایران هراسی ایجاد شده است، لذا راه را برای ارتباط با اعضای شورای همکاری خلیج فارس باز کرد تا دشمنان واقعی منطقه را به آنها نمایان کند تا در جهت منافع امنیتی و سیاسی منطقه گام برداشته شود.

پژوهشگران سیاسی معتقدند که توافق پکن، ایران و عربستان مهم ترین، محوری ترین و بنیادی ترین رویدادی است که در طول سالهای اخیر رخ داده است.

پژوهشگران سیاسی اظهار داشتند که دیوید ایگناتیوس نویسنده و روزنامه نگار مشهور آمریکایی به نقل از کیسینجر، توافق و تمایل عربستان به محور ایران را به منزله نقطه آغازینی برای خاورمیانه جدید و تغییر ساختار منطقه دانسته است.

پژوهشگران سیاسی خاطرنشان می کنند که عبارت "خاورمیانه جدید" از دو دهه قبل مورد استفاده قرار گرفته و آمریکا برای رسیدن به آن جنگ های زیادی را به راه انداخته و کشورهای متعددی را اشغال و ویران کرده است. آمریکا و رژیم صهیونیستی برای دست یافتن به خاورمیانه جدید دست به ایجاد فتنه ها و شکاف های مذهبی و قومیتی و برافروختن جنگ های داخلی زدند و تعداد زیادی از گروهک های تروریستی ویرانگر را بوجود آوردند. اما امروز توافق میان ایران و عربستان تمامی این حوادث را خنثی کرده و تاثیر سیاست های آمریکایی را از بین برده تا خود، به ایجاد یک خاورمیانه جدید منجر شده و پیکره منطقه را از نو بسازد.

پژوهشگران سیاسی تاکید می کنند که این توافق چیزی فراتر از روابط میان دو دولت است. پیش‌تر در منطقه دو جریان مختلف با یکدیگر درگیر شده بودند اما اکنون این دو جریان باهم متحد شده و به یکدیگر نزدیک شده اند تا به خط مشی واحدی تبدیل گردند. این مسئله در روابط ایران و دولت های منطقه تاثیر آشکاری گذاشته و تجلی آن، سفر شمخانی به امارات و اظهارات اخیر مسئولین بحرین، کویت و دیگر کشورهای منطقه است.

پژوهشگران سیاسی درخصوص استقبال ملت های عربی از این توافق بیان داشتند که ملت های عرب بی صبرانه منتظر این توافق بودند، زیرا رنج های امت ناشی از اختلاف میان دو دولت نبود بلکه درگیری تلخی میان دو جریان، باعث سوء استفاده صهیونیست ها شده بود تا بتوانند از این طریق به جهان عرب رخنه کرده و عادی سازی را ترویج کنند، اما اکنون تمامی نقشه های آنها در شرف فرو پاشیدن است.

پژوهشگران ضمن اشاره به نارضایتی بزرگ اسرائیلی ها از توافق ایران و عربستان، تاکید می کنند که صحبت از عادی سازی دیگر از منطقه رخت بربسته و نقش رژیم صهیونیستی دیگر مطابق با نقشه هایش پیش نمی رود.

پژوهشگران سیاسی بر لزوم غنیمت شمرده شدن این فرصت برای اتحاد و یکپارچگی دولت های مسلمان در منطقه تاکید کردند و آن را مانعی برای تلاش دشمنان در جهت برهم زدن وحدت مسلمانان برشمردند.

پربیننده ترین خبرها