نزدیکی ایران و عربستان «خاورمیانه» جدیدی را شکل خواهد داد

يکشنبه 28 اسفند 1401 - 13:28

یحیی حرب، محقق سیاسی، تأکید کرد که هنری کیسینجر گرایش سعودی ها به سمت محور ایران را نقطه شروعی برای خاورمیانه جدید می داند.

العالم - آسیا

«یحیی حرب» در گفت و گو با شبکه خبری العالم گفت: توافق ایران و عربستان سعودی در پکن مهم‍ترین رویداد سال‌های اخیر است، دیوید ایگناتیوس نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی به نقل از کیسینجر گفته است که این توافق و جانبداری عربستان از محور ایران ممکن است نقطه آغازی برای خاورمیانه جدید و تغییر ساختار منطقه باشد.

وی خاطرنشان کرد: «خاورمیانه جدید» عبارتی است که پیشتر توسط آمریکا مطرح شد و واشنگتن در دو دهه اخیر آن را برای جنگ افروزی در این منطقه و اشغال کشورهای آن به کار می برد. کشورها را ویران کرد و آمریکا و صهیونیست ها بدین بهانه تلاش کردند در داخل کشورهای خاورمیانه، درگیری های فرقه ای و جنگ های داخلی برانگیزند. در این راستا کشورهای بسیاری را ویران کردند و با به کارگرفتن سازمان های تروریستی و خرابکارانه، تمام توان خود را برای ایجاد یک خاورمیانه جدید به کار گرفتند.

امروز توافق ایران و عربستان هم وزن همه این اتفاقات است و برای لغو تمام این رویدادها و پاک کردن کلیه اثرات سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی است و منجر به ایجاد خاورمیانه جدید یا تغییر شکل منطقه خواهد شد.

یحیی حرب تاکید کرد: این توافق فراتر از روابط دو کشور است، اما دو رویکرد متفاوت در منطقه وجود داشت که امروز این دو رویکرد با هم متحد و به یک رویکرد تبدیل شدند؛ این امر به وضوح و به طور کامل در روابط ایران با کشورهای منطقه، سفر شمخانی به امارات و اظهارات مقامات بحرینی و کویتی و کشورهای مختلف منطقه متبلور شد.

وی با اشاره به استقبال مردم عرب از این اجماع تاکید کرد که همه مشتاق این توافق هستند زیرا آنچه ملت ها متحمل شدند تنها اختلاف دو کشور نبود، بلکه جنگ تلخ بین دو رویکرد بود که همزمان صهیونیسم با سوء استفاده از آن توانست در برخی کشورها نفوذ کند و برخی رژیم های عربی را به سمت ترویج عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی سوق دهد؛ اما اکنون همه این طرح ها در معرض شوک و شکست قرار گرفته است.

پربیننده ترین خبرها