در دیدار با نخست وزیر عراق؛

شمخانی: ریشه عوامل تنش زا در مرزهای مشترک باید خشکانده شود

شمخانی: ریشه عوامل تنش زا در مرزهای مشترک باید خشکانده شود
يکشنبه 28 اسفند 1401 - 16:57

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق تاکید کرد که همکاری‌های راهبردی ایران و عراق تضمین کننده امنیت و پیشرفت منطقه است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

دریابان علی شمخانی ظهر امروز (یکشنبه ۲۸ اسفند ماه) با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره آماده کمک به توسعه امنیت، ثبات و پیشرفت در عراق است، گفت: عراق متحد، یکپارچه و قدرتمند وزنه ثبات در منطقه است.

وی تاکید کرد: بدون شک عراق با عبور از مشکلات سیاسی و امنیتی که طی سال‌های گذشته به این کشور تحمیل شده، ضمن بازیابی نقش و کارکرد تاثیر گذار خود در جهان عرب و دنیای اسلام به جایگاه تاریخی خود به عنوان بازیگری مهم در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بازخواهد گشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: هرگونه تنش و بحران در مناطق مرزی مشترک ایران و عراق مخل امنیت و آرامش مردم و عاملی بازدارنده در توسعه شهرهای مرزی است لذا باید با هرگونه عوامل تنش‌زا و بحران آفرین داخلی و خارجی با قاطعیت برخورد کرد و ریشه آنان را خشکاند.

وی با بیان اینکه پایان دادن فوری به شرارت عناصر و گروه‌های مزدور و مسلح ضدانقلاب و تهدیدات نظامی و جاسوسی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق در همین ارتباط حائز اهمیت است، گفت: نباید اجازه دهیم منافع دو کشور قربانی شیطنت‌های آمریکا و مزدوران تروریستش شود.

شمخانی پیگیری و اجرای سریع توافقات میان دو کشور به ویژه فعال‌سازی پروژه‌های اقتصادی مشترک و بالاخص طرح راه آهن شلمچه - بصره ضروری است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: از تلاش‌های صادقانه دولت عراق در میزبانی پنج دور گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان تشکر می‌کنم. اقدامات انجام شده از سوی بغداد در فراهم شدن زمینه دست‌یابی تهران و ریاض به توافق جدید بسیار ارزشمند بود.

تقدیر نخست وزیر عراق از حمایت‌های برادران ایرانی

محمد شیاع السودانی نیز در این دیدار گفت: دولت و ملت عراق همواره قدردان حمایت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود به ویژه در روزهای سخت بوده و خواهد. شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نمونه دیگری از کنار هم بودن دو ملت ایران و عراق هستند.

وی افزود: امضاء توافقنامه مهم امنیتی میان تهران و بغداد نشان می‌دهد که از نظر مسئولین ایران و عراق امنیت دو کشور از یکدیگر جدا نیست. دولت عراق بر اساس قانون اساسی این کشور و تعهدات متقابل به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که از خاک عراق برای خدشه دار کردن امنیت ایران استفاده کند.

پربیننده ترین خبرها