آیا حکومت قیس سعید در انزوا بسر می برد؟

سه شنبه 1 فروردين 1402 - 23:03

مشاور سیاسی جنبش النهضه و عضو جبهه الخلاص تونس تاکید کرد که در ابتدای کودتا تعداد کسانی که با این کودتا اعلام مخالفت کردند، اندک بوده اند. اما اینک پس از یک سال و نیم تقریبا تمام جامعه سیاسی بر این عقیده است که آنچه که در 25 ژوئیه رخ داد یک کودتا بوده است.

العالم ـ تونس

"ریاض الشعیبی" در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم در برنامه "ضیف و حوار" گفت: ر ابتدای کودتا تعداد کسانی که با این کودتا اعلام مخالفت کردند و خواستار سرنگونی آن شدند، اندک بوده اند. اما اینک پس از یک سال و نیم تقریبا تمام جامعه سیاسی بر این عقیده است که آنچه که در 25 ژوئیه رخ داد یک کودتا بوده است و راهی به جز بازگشت به فرایند دموکراتیک وجود ندارد. اینک حکومت در عزلت و انزوا بسر می برد و در عرصه سیاسی متحدی ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر جامعه تونس نیز هوشیار و آگاه شده است و اینک به این باور رسیدکه همراهی با نظام مساله ای بسیار خطرناک است. این امر در نافرمانی های گسترده در جامعه تونس کاملا مشهود است. مردم در اعتراض به اوضاع دشوار معیشتی و شرایط اجتماعی و تدابیر سرکوب گرانه نظام علیه مخالفان تظاهرات گسترده برگزار کردند. این امر نشان می دهد که تحولاتی ریشه ای در جامعه در حال وقوع است.

عضو جبهه الخلاص گفت: مخالفان به دنبال ایجاد هرج و مرج در قدرت نیستند بلکه آنها خواهان ثبات سیاسی دائمی هستند. این امر فقط با ایجاد گشایش سیاسی و احترام به حقوق شهروندان محقق می شود.

وی خاطرنشان کرد: درخواست مخالفان برای برکناری قیس سعید برای ایجاد بی نظمی و هرج و مرج نیست. بلکه هدف از آن سرنگونی کودتا و بازگشت به فرایند دموکراتیک است. هدف اصلی جبهه الخلاص تونس تحقق ثبات سیاسی است که به راه اندازی مجدد عملیات توسعه گسترده در کشور کمک می کند.

الشعیبی تاکید کرد: ثبات سیاسی از دیدگاه مخالفان از طریق استبداد و سرکوب و حدف مخالفان محقق نمی شود. بلکه از طریق یک شیوه و طرح دموکراتیک با مشارکت تمام نیروهای سیاسی در کشور محقق می شود. اینک تصمیم نهایی در دستان قیس سعید است و نه مخالفان. اگر سعید به این باور برسد که راه خروج از بحران فقط از طریق گفتگو امکانپذیر است، مخالفان از این امر استقبال خواهند کرد زیرا اساسا مخالفان به گفتگوی ملی دعوت می کنند.

پربیننده ترین خبرها