در بحبوحه اعتراضات علیه کابینه افراطی؛

پارلمان صهیونیستی قانون جنجالی حمایت از نتانیاهو را تصویب کرد

پارلمان صهیونیستی قانون جنجالی حمایت از نتانیاهو را تصویب کرد
پنج‌شنبه 3 فروردين 1402 - 17:00

پارلمان رژیم صهیونیستی که اکثریت آن در دست ائتلاف تندروهای افراطی است، به رغم تداوم اعتراضات به طرح اصلاحات قضایی کابینه این رژیم، امروز (پنجشنبه) قانون جنجالی حمایت از بنیامین نتانیاهو را تصویب کرد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، پارلمان رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه قانونی را تصویب کرد که مسیرهای منتهی به برکناری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم را به دلایل مختلف محدود می‌کند. این لایحه بخشی از بسته لوایحی است که کابینه در بازنگری قضایی بحث‌برانگیز خود به پیش می‌برد.
این لایحه عمدتاً از سوی مخالفان و منتقدان به عنوان راهی برای محافظت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، که به اتهام فساد در حال محاکه است، تلقی می شود.
کنست با 61 رای موافق در برابر 47 رای مخالف، لایحه ای را تصویب کرد که بر اساس آن فقط خود نخست وزیر یا کابینه با اکثریت دو سوم می‌توانند نخست‌وزیر را برای ادامه فعالیت «نامناسب» اعلام کنند. سپس این رای کابینه باید با یک اکثریت بالا در کنست تصویب شود.
علاوه بر این، در بیانیه کنست در روز پنجشنبه آمده است: «اختیار اعلام ناتوانی نخست‌وزیر تنها متعلق به کابینه یا کنست خواهد بود و تنها به دلیل ناتوانی جسمی یا ذهنی رخ خواهد داد».
این لایحه همچنین از بررسی «درخواست اعلام ناتوانی نخست وزیر» توسط دیوان عالی رژیم صهیونیستی جلوگیری می‌کند.
در متن این لایحه آمده است: «با توجه به اینکه نخست‌وزیر مستقر قدرت و اقتدار خود را از طریق نمایندگان خود از مردم می‌گیرد، این پیشنهاد منعکس‌کننده مفهوم موجود است که بر اساس آن عزل نخست‌وزیر بر خلاف میل او به تنهایی توسط نمایندگان مردم و بدون دخالت یک نهادِ غیرانتخابی تعیین می‌شود.»
این در حالی است که چهره های اپوزیسیون اعلام کرده اند قصد دارند این قانون را در دیوان عالی به چالش بکشند. یاییر لاپید، نخست‌وزیر پیشین، آن را «قانون شخصی‌شده شرم‌آور و فاسد» خواند و گفت در نهایت نتانیاهو «فقط به دنبال منافع خودش است».
او در این خصوص گفت: «ائتلاف مانند دزدانِ شب‌کار، در پاسخ به شایعه‌ای بی‌اساس درباره استعفا، قانون شخصی‌سازی شده شرم‌آور و فاسد را تصویب کرد. هر شهروند اسرائیل باید بداند - چند روز پیش از عید فصح، در حالی که هزینه‌های زندگی رو به افزایش است، نتانیاهو بار دیگر فقط به فکر خودش است.»
مراف میکائیل، رهبر حزب کارگر نیز در این خصوص گفت: قانونی که تصویب شد، «قانونی شرم‌آور و فاسد است که تمام هدف آن جلوگیری از زندانی شدن نتانیاهو است.»
وی افزود: «این تمام کاری است که ائتلاف و این کابینه با قوانین شخصی و اجرای کودتا در ساختار رژیم انجام می‌دهند. آنها اسرائیل را قربانی می‌کنند تا استقرار خود را در قالب یک کابینه فاسد حفظ کنند.»

پربیننده ترین خبرها