وضعیت نظامی- میدانی یمن نشان‌دهنده قدرت آن در مقابله با متجاوزان است

يکشنبه 6 فروردين 1402 - 19:28

با گذشت ۸ سال از تجاوز ائتلاف سعودی- اماراتی علیه یمن، به نظر می‌رسد وضعیت نظامی- میدانی فعلی این کشور کاملا با زمان شروع جنگ متفاوت است.

العالم- یمن

این ائتلاف در تحقق اهداف مدنظر خود از این جنگ زمینی، دریایی و هوایی، که آن را در ۲۶ ماه مارس ۲۰۱۵ و با مشارکت بیش از ۱۷ کشور علیه ملت یمن آغاز کرده، شکست خورده است. در حالی‌که این جنگ زمانی آغاز شد که نیروهای مسلح یمن آمادگی نظامی کامل برای مقابله با هیچ حمله خارجی را نداشت.

با ورود جنگ سعودی به نهمین سال خود - بر اساس واقعیت‌ها و داده‌ ها- یمن در نتیجه بر هم خوردن توازن قوا و تغییر نقشه و معادله نظامی به نفع آن، در موقعیت پیروز قرار دارد و پیشروی چشمگیر و دست برتر بالایی در پرونده نظامی در داخل و خارج کشور به دست آورده است.

صنعا که در ابتدای جنگ در موضعیت دفاعی قرار داشت ، در نتیجه تقویت توانمندی نظامی‌اش، پیشرفت تسلیحاتی به‌ویژه در زمیته موشک‌های بالستیک و بالدار و پهپادی و سامانه‌های پدافندی و شناسایی و همچنین توسعه توانمندی‌ها و نیروی انسانی‌اش، به موقعیت تهاجمی تغییر وضعیت داد.

طبق آمار رسمی، نیروهای مشترک یمنی طی این سال‌ها بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ عملیات نظامی از جمله تهاجمی و دفاعی اجرا کردند و طی آن، توانستد مناطقی وسیع از یمن را در بیش از چند جبهه و استان آزاد کنند.

علاوه بر این، عملیات‌ یگان موشکی و پهپادی یمن مناطق تجمع و استقرار نیروهای متجاوز را در داخل هدف قرار دادند و حتی به عملیات‌ فرامرزی روی آوردند و طی آن، تاسیسات حیاتی و نظامی در عمق عربستان سعودی و امارات را هدف قرار دادند و خسارات مالی و انسانی بسیاری به نیروهای ائتلاف متجاوز تحمیل کردند.

افزون بر این، نیروهای مسلح یمن اهداف مرحله بعدی را مشخص کرده‌اند که مهم‌ترین آن مقابله با حضور خارجی، جلوگیری از غارت ثروت یمن و نیز آمادگی برای رویارویی با هرگونه تحرکات خصمانه است.

پربیننده ترین خبرها