مخالفت شورای امنیت با درخواست روسیه درباره خرابکاری نورد استریم

مخالفت شورای امنیت با درخواست روسیه درباره خرابکاری نورد استریم
سه شنبه 8 فروردين 1402 - 01:28

شورای امنیت سازمان ملل متحد با درخواست روسیه مبنی بر تحقیق مستقل درباره خرابکاری خط لوله گاز نورد استریم مخالفت کرد.

العالم -

خطوط لوله نورد استریم که روسیه و آلمان را از بستر دریای بالتیک به هم وصل می کند سپتامبر (شهریور) گذشته دچار انفجار شد؛ مسکو این اقدام را «تروریسم بین المللی» توصیف کرده است.

در رای گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد پیش نویس قطعنامه ای که خواستار تحقیق مستقل در مورد خرابکاری نورد استریم شد، تنها سه کشور به آن رای مثبت دادند درحالی که ۱۲ کشور به این پیش نویس رای ممتنع دادند و در نتیجه این پیش نویس قطعنامه تصویب نشد.

آمریکا در این جلسه ادعا کرد که به هیچ وجه در خرابکاری در این خط لوله دخالت نداشته است. نماینده آمریکا روسیه را به تلاش برای «پیش داوری» بر اساس نتایج تحقیقات ملی متهم کرد.

آمریکا همچنین ادعا کرد با وجود اینکه روسیه می دانست این پیش نویس هیچ شانسی برای تصویب شدن ندارد، با این حال تصمیم گرفت این رای گیری را به اجبار برگزار کند.

روسیه عدم اعتماد کامل به تحقیقات ملی کشورها را دلیل درخواست از شورای امنیت برای انجام تحقیق در خصوص خرابکاری در خط لوله گاز نورد استریم بیان کرد.

چین از تحقیقات مستقل سازمان ملل در این زمینه حمایت و از نتایج رای گیری در شورای امنیت ابراز تاسف کرد.

نماینده چین در این نشست شورای امنیت اعلام کرد که تحقیقات ملی و بین المللی مغایرتی با یکدیگر ندارند.

نماینده انگلیس نیز در این نشست ادعا کرد که روسیه برای دستیابی به حقیقت در خصوص عاملان این خرابکاری، «جدی نیست». نماینده انگلیس "حمله بی رحمانه" روسیه به اوکراین را محکوم کرد.

متن پیش‌نویس پیشنهاد می‌کند آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، یک کمیسیون مستقل بین‌المللی برای انجام تحقیقات جامع، شفاف و بی‌طرفانه در مورد تمامی جوانب خرابکاری در خطوط نورد استریم از جمله شناسایی عاملان، حامیان مالی، سازمان دهندگان و همدستان آنها تشکیل دهد.

در صورت تصویب این قطعنامه، انتظار می رفت گوترش کارشناسانی را در این کمیسیون منصوب کند. در صورت تصویب قطعنامه، او باید ظرف ۳۰ روز توصیه هایی را برای ایجاد این کمیسیون ارائه کند. این سند همچنین کشورهایی را که تحقیقات خود را انجام می دهند تشویق می کند تا به طور کامل با کمیسیون همکاری کنند و اطلاعات را با آن به اشتراک بگذارند. این سند از این کشورها می خواهد تا اطلاعات را با سایر طرف های ذینفع نیز به اشتراک بگذارند.

روسیه اولین نسخه قطعنامه نورد استریم را در پایان فوریه آماده کرد، اما بلافاصله آن را برای رای گیری ارائه نداد و در مقابل از اعضای شورای امنیت دعوت کرد تا درباره این سند بحث کنند. از آن زمان تاکنون سه مجموعه رایزنی انجام شده است.

دیمیتری بیرچفسکی رئیس دپارتمان همکاری های اقتصادی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با ریانووستی گفته بود: کشورهای غربی با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه برای درخواست تحقیقات بین المللی مستقل در خصوص انفجارهای نورد استریم، مخالف هستند.

وی افزود: با این وجود ما قصد داریم به پافشاری برای انجام این تحقیقات بین المللی و آزاد با مشارکت نمایندگان روسیه ادامه دهیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اواسط ماه مارس اتهامات درباره این که اوکراینی ها در این انفجار نقش داشته اند را «مهمل محض» توصیف کرد و گفت آمریکا در این انفجارها مقصر بوده است.

کشورهای غربی شامل آلمان بر این باورند که این انفجارها عمدی بوده اما از اظهارنظر در مورد این که فکر می کنند چه کسی مسئول آن بوده است خودداری می کنند.

سیمور هرش روزنامه نگار برجسته آمریکایی ۱۹ بهمن سال ۱۴۰۱ گزارشی منتشر کرد و خبر داد که غواصان نیروی دریایی ایالات متحده مواد منفجره را برای از بین بردن خطوط لوله نورد استریم در جریان تمرین‌های ناتو در تابستان ۲۰۲۲ کار گذاشته بودند. طبق گفته مقامات نروژ ۳ ماه بعد، این بمب‌ها فعال شدند.

هرش به تازگی در مصاحبه با روزنامه چاینا دیلی نیز گفت تردید احتمالی آلمان در زمینه تامین سلاح‌های بیشتر برای اوکراین، به انگیزه‌ای برای رئیس جمهوری آمریکا و تصمیم او برای دستور خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم تبدیل شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها