بحران داخلی در رژیم صهیونیستی و افزایش روند مهاجرت معکوس

شنبه 12 فروردين 1402 - 22:23

منابع آگاه، از روند مذاکرات میان اپوزیسیون و دولت نتانیاهو درباره اصلاحات قضایی ابراز بدبینی می‌کنند؛ در عین حال، پیش‌بینی‌ها حاکی از شکست این مذاکرات است. بر این اساس، رژیم اشغالگر در صورت شکست این مذاکرات، شاهد موجی از اعتراضات گسترده و عمیق خواهد شد که زنگ خطری برای تشدید اختلافات و دودستگی است و لذا، اسرائیلی‌ها به فکر مهاجرت از فلسطین اشغالی برآمده‌اند.

العالم - فلسطین اشغالی

فضای حاکم بر مذاکرات میان نمایندگان اپوزیسیون و دولت رژیم اشغالگر به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو، درباره آینده اصلاحات قضایی مه‌آلود به نظر می‌رسد؛ این طرح اصلاحات باعث بروز اختلافات عمیق در فلسطین اشغالی شده است و به تازگی یاریو لوین، وزیر به اصطلاح دادگستری از نمایندگان اپوزیسیون انتقاد کرده و گفته است که آنها اصرار دارند هیچ‌گونه امتیازی درخصوص تشکیل کمیته مکلف به انتخاب قضات ندهند.

رادیو ارتش رژیم اشغالگر به نقل از منابع اپوزیسیون گزارش داد در صورت عدم دستیابی به توافقاتی درباره اصلاحات قضایی، اسرائیل شاهد تظاهرات اعتراضی بزرگ‌تر خواهد بود.

با این حال، اوریت استرک، وزیر شهرک‌سازی موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات را محتمل ندانسته و بدبینی خود را ناشی از اظهارات نمایندگان اپوزیسیون در مذاکرات عنوان کرده و از رهبران اپوزیسیون خواسته است که از مواضع خودشان عقب‌نشینی کنند.

نتانیاهو، اما، نسبت به آنچه آن را راه‌حل میانه با اپوزیسیون درباره اصلاحات قضایی خوانده، خوش‌بین است ولی اظهارات او این بحران را حل نمی‌کند؛ زیرا اپوزیسیون خواستار لغو کامل این طرح هستند نه تعلیق آن.

در سایه چنین تنشی، وب‌سایت انگلیسی میدل ایست آی از افزایش مهاجرت شمار اسرائیلی‌ها به خارج از فلسطین اشغالی خبر داده و نوشته است برخی از اسرائیلی‌ها اکنون به دنبال راه خروج و گرفتن پاسپورت دوم از کشورهای دیگر هستند.

به نوشته این منبع، افزایش مهاجرت از فلسطین اشغالی نتیجه تلاش‌های تندروترین کابینه در تاریخ رژیم صهیونیستی برای اعمال کنترل بر کمیته انتخاب قضات است.

گسترش دایره اعتراضات در فلسطین اشغالی علیه طرح اصلاحات قضایی نشان‌دهنده بحران داخلی و نیز درگیری سیاسی و حزبی و دودستگی فزاینده است.

تحلیلگران و ارزیابی‌های مراکز پژوهشی تأکید دارند که شکاف در جامعه اسرائیلی، اعتراضات و دودستگی در ارتش و نهادهای امنیتی و نیز پیامدهای این دودستگی بر اقتصاد منجر به ایجاد جامعه‌ای خواهد شد که دچار دودستگی است و حتی در مورد امنیت داخلی نیز در آن اجماعی وجود ندارد.

پربیننده ترین خبرها