چهره مخدوش دموکراسی در فرانسه؛ افراط پلیس در سرکوب تظاهرکنندگان

شنبه 5 فروردين 1402 - 23:49

تصویر آزادی، عدالت و برابری که فرانسه بیرق حمایت از آن را به دوش می کشید، با نمایش صحنه‌های وحشتناک خشونت بیش از حد علیه تظاهرکنندگان که به اصلاح نظام بازنشستگی معترض هستند، در اذهان مردم این کشور متزلزل شده است.

العالم- اروپا

به گزارش العالم، در واکنش به توسل به خشونت بیش از حد علیه معترضان در فرانسه، "دونیا میاتوویچ" کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، گفت: حوادث خشونت‌آمیزی رخ داده است، از جمله برخی از آنها نیروهای امنیتی را هدف قرار داده‌اند. اما اعمال خشونت‌آمیز پراکنده توسط برخی تظاهرکنندگان، یا سایر اقدامات مذموم توسط دیگران در جریان اعتراض، نمی‌تواند استفاده بیش از حد از زور توسط مقامات امنیتی دولتی را توجیه کند.

در واقع، تصاویر وحشتناکی که از این تظاهرات خشونت‌آمیز علیه اصلاح سن بازنشستگی در فرانسه، منتشر شده، اتحادیه اروپا را به موضع‌گیری واداشت.

در مقابل، سازمان‌های غیر دولتی در انتقاد از خشونت علیه معترضان فرانسوی، لحن تندتری را در پیش گرفتند. پاتریک بودوئن، رئیس اتحادیه حقوق بشر فرانسه، از ناآرامی‌ها در اعتراض‌ها علیه اصلاح قانون بازنشستگی ابراز نگرانی کرده و گفته است که وضعیت کنونی به‌ویژه برای دموکراسی نگران‌کننده است و او نمی‌داند این وضعیت به کجا خواهد کشید. بودوئن اقدام‌های نیروهای امنیتی را نامتناسب توصیف کرد و گفت آن‌ها تلاش کردند تا از رسیدن تظاهرکنندگان به محل تجمع جلوگیری کنند.

دیده‌بان حقوق بشر نیز از سرکوب تجمعات و تاکتیک‌های ضد شورش در فرانسه انتقاد کرده است. در حالی‌که جرالد درمانان، وزیر کشور فرانسه ادعا کرد که پلیس فقط با تندروها و آشوبگرانی که درصدد سوء‌استفاده از تظاهرات و به منحرف کشیدن آن بودند، برخورد کرده است.

دولت امانوپل ماکرون رییس جمهور فرانسه، هفته گذشته تغییر در قوانین بازنشستگی از جمله افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال را با استفاده از اختیارات ویژه قانونی و بدون تصویب در پارلمان (مجمع ملی) تبدیل به قانون کرده است. از آن زمان تا کنون، خیابان‌های فرانسه در آتش گسترده خشم معترضان می‌سوزد. روزنامه فرانسوی لوموند درباره این بحران هشدار داده و نوشته است بسیاری از مقامات در کاخ الیزه، نسبت به اعمال قدرت انحصاری بسیار نگران هستند.

این روزنامه تأکید کرد اصرار دولت ماکرون برای اجرای تصمیماتش سوالاتی را در نزد بسیاری از نمایندگان اکثریت ( در مجمع ملی) ایجاد کرده است. دولت در این مجلس اکثریت ندارد.

طبق اصلاحات پیشنهادی دولت ماکرون، سن بازنشستگی در فرانسه تا سال ۲۰۳۰ از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش خواهد یافت. هفته‌هاست که چنین افزایشی معترضان را به خیابان‌های شهرهای مختلف فرانسه کشانده و این اعتراضات هر از گاهی به درگیری‌های خشونت‌آمیز میان معترضان و پلیس منجر شده است.

پربیننده ترین خبرها