سازمان ملل: 2023 آغازی ناگوار برای مهاجران در دریای مدیترانه به همراه داشت

سازمان ملل: 2023 آغازی ناگوار برای مهاجران در دریای مدیترانه به همراه داشت
چهارشنبه 23 فروردين 1402 - 18:39

مدیر کل سازمان بین‌المللی مهاجرت در مورد ارقامی که آژانس در گزارش خود منتشر کرد، می‌گوید ادامه بحران انسانی در مدیترانه مرکزی غیرقابل تحمل است.

العالم - آمریکا

به نقل از آسوشیتدپرس، آژانس مهاجرت سازمان ملل روز چهارشنبه گزارش داد سه ماه نخست سال 2023، مرگبارترین سه ماهه اول در شش سال اخیر برای مهاجرانی بود که با قایق‌های قاچاقچیان از دریای مدیترانه عبور می‌کردند. این سازمان، تاخیر کشورها در آغاز عملیات نجات را یکی از عوامل موثر در مرگ و میر مهاجران ذکر کرده است.
سازمان بین‌المللی مهاجرت، 441 مورد مرگ مهاجران را در طول مسیر دریایی خطرناک بین شمال آفریقا و سواحل جنوبی اروپا در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس ثبت کرده است. در مدت مشابه سال 2017، 742 مورد مرگ در این مسیر ثبت شد، در حالی که 446 مورد مرگ و میر در سه ماهه نخست سال 2015 ثبت شده است.
آنتونیو ویتورینو، مدیر کل سازمان بین‌المللی مهاجرت، IOM، در مورد ارقامی که آژانس در گزارش خود منتشر کرد، اظهار داشت: «ادامه بحران انسانی در مدیترانه مرکزی غیرقابل تحمل است.»
ویتورینو افزود: «با ثبت بیش از 20 هزار مرگ و میر در این مسیر از سال 2014، من هراس دارم که این مرگ و میرها عادی شده باشد. تأخیرها و شکاف‌ها در SAR (مناطق جستجو و نجات) تحت رهبری دولت‌ها به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود.»
تعداد واقعی جان باختگان در میان مهاجرانی که با قایق های لاستیکی غیرقابل تردد قاچاقچیان یا قایق های ماهیگیری فرسوده حرکت می کنند، ناشناخته است زیرا اجساد افرادی که اغلب در دریا جان خود را از دست می‌دهند، هرگز پیدا نمی‌شود.
بسیاری از مرگ و میرها تنها زمانی آشکار می شوند که بازماندگان می گویند قایق آنها با افرادی بیشتر از تعداد مسافرانی که در نهایت به محل امن می‌رسند، حرکت خود را کرده است.
سازمان بین‌المللی مهاجرت افزود در حال بررسی «چندین گزارش از غرق شدن قایق‌های نامرئی است - مواردی که در آن قایق‌ها مفقود شده‌اند، اما هیچ سوابقی از بقایای بازماندگان یا عملیات امداد و نجات وجود ندارد». تخمین زده می‌شود «سرنوشت بیش از 300 سرنشین این کشتی‌ها نامشخص باشد.»
آژانس همچنین بدون نام بردن از کشورها، سیاست‌هایی را که هدف آنها پیچیده‌تر کردن کار قایق‌های نجات در مرکز مدیترانه توسط سازمان‌های بشردوستانه است، مورد انتقاد قرار داد.

پربیننده ترین خبرها