درگیری های سودان، ماهیت نیات نظامیان این کشور درخصوص حکومت مدنی را آشکار کرد

درگیری های سودان، ماهیت نیات نظامیان این کشور درخصوص حکومت مدنی را آشکار کرد
شنبه 26 فروردين 1402 - 22:20

خبر: شبه نظامیان"نیروهای واکنش سریع" به رهبری "محمد حمدان دقلو" معروف به "حمیدتی" در سودان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بعد از درگیری با ارتش سودان، کنترل کاخ ریاست‌جمهوری، بیت الضیافه و فرودگاه‌های خارطوم، مروی و الابیض و برخی اهداف دیگر در ایالت‌ها را در دست گرفته است. همزمان ارتش سودان به فرماندهی "عبدالفتاح البرهان" اعلام کرد که اوضاع در مقر فرماندهی کل آرام است و درگیری‌ها در برخی تاسیسات استراتژیک در جریان است.

تحلیل

-گفته می‌شود حمیدتی و البرهان نمایندگان طیف نظامی، در شورای حاکمیت انتقالی سودان هستند که ریاست آن را البرهان بر عهده دارد. این شورا از سال ۲۰۱۹ و پس از هماهنگی با طیف مدنی، ائتلاف نیروهای بیانیه آزادی و تغییر سودان و با هدف نظارت بر مرحله انتقالی در سودان تشکیل شده است. این طرف‌ها توافق کردند که مرحله انتقالی به تشکیل حکومت مدنی منتهی شود و پس از آن، نظامیان به پادگان‌های‌شان بازگردند.

-بدیهی است که اختلاف میان فرمانده ارتش و فرمانده نیروهای شبه نظامی واکنش سریع، اختلاف بر سر میراث عمر البشیر است. هم البرهان و هم حمیدتی درصدد کسب نفوذ بیشتر و قدرت هستند و این اختلاف به‌ویژه بعد از امضای توافقنامه چارچوب به اوج رسید. این توافقنامه بر ادغام نیروهای شبه نظامیان واکنش سریع در صفوف ارتش تصریح می‌کند؛ پرونده‌ای که باعث بسیاری از اختلافات و حساسیت‌های میان دو طرف ذی‌نفوذ شده است.

- با در نظر گرفتن تحولات دراماتیک و خونینی که اکنون سودان شاهد آن است، به نظر می‌رسد که ارتش آن‌طور که ادعا می‌کرد، قصد ندارد قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند، و درگیری خونینی که تاکنون در آن بسیاری از غیرنظامیان کشته و زخمی شده اند، تنها گواه عینی بر این واقعیت است که سودان در آستانه مرحله بسیار دشواری قرار دارد و تنها راه رهایی‌اش، آمدن دوباره مردم این کشور به خیابان‌هاست تا نظرشان را درباره ارتش و نیروهای واکنش سریع اعلام کنند. ناگفته نماند حوادث خونین جاری در سودان در نهایت به نفع ارتش و نیروهای واکنش سریع است و به نادیده گرفته شدن مرحله انتقالی و چه‌بسا لغو نهایی آن منتهی شود.

پربیننده ترین خبرها