بازتاب روند تبادل زندانیان در یمن

بازتاب روند تبادل زندانیان در یمن
يکشنبه 27 فروردين 1402 - 14:36

برخی کارشناسان و ناظران بر این باورند که روند تبادل اسرا بین صنعا و احزاب ائتلاف سعودی در حال انجام است و این موضوع زمینه مثبتی را برای راه‌حل‌های سیاسی و پایان دادن به جنگ در یمن ایجاد می‌کند.

العالم نظرکده

مسئولان یمنی با اشاره به موفقیت آمیز بودن روند تبادل زندانیان، می گویند که معامله تبادل اسرا بین صنعا و طرف های ائتلاف سعودی تحت نظارت سازمان‌ملل در سه مرحله انجام می شود مرحله نخست شامل آزادی 250 اسیر ارتش و کمیته مردمی ،مرحله دوم آزادی 350 اسیر در برابر 15 سعودی و 3 سودانی انجام شد.

وی افزود: امروز یکشنبه، برای صنعا زمان اجرای آخرین فصل از روند تبادل اسراست به گونه ای که 108 اسیر ارتش و کمیته‌های مردمی که در استان مأرب اسیر شده‌ و برخی ربوده و برخی بازداشت شده بودن همچنین تحویل داده خواهند شد.

مقامات یمنی اعلام کردند، قرار است روند تبادل اسرا شامل 887 زندانی شود، زیرا 600 اسیر آزاد شده و 180 اسیر یمنی باقی مانده اند و مجموع اسرای آزاد شده به 706 نفر می رسد در مقابل 181 نفر از طرف مقابل آزاد می شوند و تاکنون 15سعودی ها و سه سودانی آزاد شده اند .

مقامات یمنی معتقدند حضور عربستان سعودی در مذاکرات تبادل اسرا نشان می دهد که نشانه های مثبتی از پایان جنگ در یمن وجود دارد.

برخی کارشناسان رسانه ای یمن نیز به نوبه خود معتقدند نمی توان میان روند تبادل اسرا میان صنعا و احزاب ائتلاف سعودی و بین راه حل های سیاسی برای رسیدن به صلح پایدار در یمن، ارتباط برقرار کرد، زیرا دو مسیر متفاوت هستند، اما روند تبادل زندانیان جو خوبی را ایجاد می کند که می توان برای یافتن راه حل های سیاسی بحران بدان اعتماد کرد.

کارشناسان رسانه های یمنی افزودند ادامه روند تبادل اسرا میان صنعا و احزاب ائتلاف سعودی در چارچوب ایجاد حسن نیت انجام می شود، زیرا طرف ها تمایل خود را برای حرکت به سمت راه حل های سیاسی نشان دادند و راه حل های سیاسی برای بحران یمن با حل پرونده بشردوستانه، توقف جنگ، پایان محاصره و بازگشایی بنادر و فرودگاه ها و پایان حضور خارجی ها در کشور آغاز می شود.

آنها معتقدند بحران یمن مشکلی بین صنعا و عدن به وجود نمی آورد و مشکل از عربستان است و این در روند تبادل اسرا مشهود بود، زیرا این عربستان بود که کنترل را در دست داشت نه عدن. ریاض با پرونده اسرا، آمادگی خود را برای پایان دادن به جنگ یمن به صنعا نشان داد.

از سوی دیگر، رهبران دولت یمن می گویند اجرای آسان روند تبادل اسرا میان طرف های ائتلاف سعودی و صنعا در مقایسه با موانعی که مانع از تکمیل این عملیات شد، نشان می دهد که فضایی که در حال حاضر این روند در آن جریان دارد از نظر سیاسی فضای خوبی است.

رهبران دولت یمن بر این باورند که در چارچوب کلی، نمی‌توان روند تبادل اسرا بین طرف‌های ائتلاف سعودی و صنعا را از پرونده سیاسی جدا کرد، زیرا اگر فضای مثبتی در جریان دیدارها، رایزنی ها و مذاکرات بین صنعا و ریاض، فراهم نمی‌شد. روند مبادله به این راحتی صورت نمی گرفت.

آنان خاطرنشان کردند رایزنی‌ها و نشست‌های مستقیم ریاض و صنعا تا حد زیادی نقش خارجی ها را در بحران یمن، چه در سطح سازمان ملل و چه در سطح سایر قدرت‌های بین‌المللی، به حاشیه برده است.

رهبران دولت یمن بر این باورند که ادامه روند مبادله اسرا میان صنعا و احزاب ائتلاف سعودی نشان از پایان یافتن جنگ در یمن دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها