گفتگوی وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن با العالم در باره تبادل اسرا و مذاکرات صلح با عربستان

يکشنبه 27 فروردين 1402 - 23:25

وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن توافق مبادله اسیران را با دولت سعودی اقدامی مثبت توصیف کرد و گفت که این اقدام در وهله اول، اقدامی انسانی است.

العالم – یمن

"علی الدیملی" وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن، یکشنبه شب در گفت و گو با برنامه " المشهد الیمنی " شبکه خبری العالم، افزود: این اقدام مقدمه ای است که می توان دیگر مسائل را بر آن بنا نهاد، ما از ابتدا پیشنهاد داده بودیم که پرونده های بشردوستانه از جمله موضوع اسیران بدون ورود به مسائل سیاسی یا جهت گیری های دیگر حل و فصل شود. بنابراین، قاعده اساسی که ما کار را براساس آن آغاز کردیم، «همه چیز در برابر همه چیز» بود و ما در دولت صنعا از هر جهت آماده بودیم، اما متأسفانه طرف مقابل در این موضوع تعلل می‌کرد.
الدیلمی خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که ما مبادله اسیران را مقدمه حسن نیت می دانیم و اگر نخواهیم پیش داوری کنیم، آنگاه که امور به یاری خدا به موقع و به طور جدی پیش برود، ما می توانیم واضح تر و مثبت تر درباره مسائل دیگر سخن بگوییم.
این مقام دولت صنعا افزود: ما علاوه بر توافق مبادله اسیران، برای به نتیجه رسیدن در پرونده دیگری که اهمیت آن نیز کم نیست و تا حدودی موضوعی پیچیده است ، نیز تلاش می کنیم و آن پرونده مفقودان، بازداشت شدگان و ربوده شدگانی است که در جریان تجاوز به مردم یمن صورت گرفته است.
الدیلمی تاکید کرد تخلفات زیادی در مورد اسیران، ربوده شدگان و بازداشت شدگان صورت گرفته که همه آنها مستند شده است و گزارش رسمی و کاملی درمورد تعرضاتی که به آنان شده است، به طور کامل ارائه خواهد شد.

وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن گفت: مشکلی که اکنون وجود دارد، این است که ما با طرفی تعامل داریم که متاسفانه به اصول و توافق ها و ارزش ها احترام نمی نهد و این اشکالی اساسی است.

وی اظهار داشت: موضوع دیگری که از اهمیت بسیار برخوردار است، مقاومت و شجاعت ملت یمن است که اکنون در سال نهم پایداری هستند.

الدیلمی گفت: طرف مقابل به خوبی می داند که صنعاء برگه های برنده بسیاری دراختیار دارد چه در رابطه با اسرا و چه درخصوص تجاوز به ملت یمن و آن ها باید دست از اقدامات خود بردارند.

این وزیر یمنی تصریح کرد: در رابطه با موضوع اسرا، تعامل ما، حول مساله انسانی است و خسارت های این بخش ، صرفا به خود اسرا محدود نمی شود، بلکه هزاران نفر از خانواده های اسرا نیز مشمول این خسارت ها می شوند و این مساله بازتاب های روانی واجتماعی دارد.

الدیلمی درخصوص موضوع مذاکرات گفت که صنعاء اصرار دارد فضای مذاکرات آماده و مناسب باشد. یکی از موضوعات مهم برای ما ، لغو محاصره و بازپرداخت حقوق و مزایای مالی است که دردست کشورهای عضو ائتلاف متجاوز است و همچنین گشایش فرودگاه و بندر به طور کامل و بدون قید و شرط است.

وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن درباره موضوع اسرا هم گفت که دور دیگری از مذاکرات ، در ماه می خواهد بود که سازمان ملل ترتیب برگزاری آن را خواهد داد و ما از این سازمان انتظار داریم که تحت تاثیر دیکته ها به ویژه از سوی کشورهای عضو ائتلاف متجاوز قرار نگیرد.

وی با اشاره به این که سعودی طرفی بوده که تشکیل ائتلاف را اعلام کرده و علیه جمهوری یمن در واشنگتن اعلام جنگ کرده است، گفت: از ریاض انتظار می رود که با رویکرد بسیار مثبت با ملت یمن برخورد کند و مذاکرات آتی بعد از ماه رمضان ، زمینه ای برای صلح باشد.

وی درپایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که توافق های آتی با طرف سعودی ، توافق هایی نهائی و مثمر ثمر باشد.

پربیننده ترین خبرها