در گفتگو با العالم مطرح شد:

جزئیات توافق تبادل اسیران یمنی از زبان رئیس کمیته امور اسرای یمن

جزئیات توافق تبادل اسیران یمنی از زبان رئیس کمیته امور اسرای یمن
سه شنبه 29 فروردين 1402 - 20:48

رئیس کمیته اسرای دولت نجات ملی یمن تاکید کرد: تبادل اسرای یمنی، دومین عملیات بزرگ مبادله اسیران است که از طریق سازمان ملل انجام شد و به مدت 3 روز ادامه داشت. در این عملیات بیش از 700 اسیر از ارتش و کمیته های مردمی آزاد شدند.

العالم ـ یمن

عبدالقادر مرتضی در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم در برنامه "ضیف و حوار" درباره روند اخیر مبادله اسیران و آخرین تحولات و ارزیابی روند اجرای این عملیات و توافقی که طی آن 887 زندانی از هر دو طرف آزاد شدند، تأکید کرد: این روند دومین عملیات بزرگ از طریق سازمان ملل است که 3 روز به طول انجامید و در آن بیش از 700 اسیر ارتش و کمیته های مردمی آزاد شدند.

وی افزود: مشکلاتی پیش آمد و برخی از طرف ها مانع تراشی کردند اما به گونه ای نبود که این روند را به طور کامل با مشکل مواجه کند، ا.این مشکلات برطرف شد و عملیات با موفقیت به پایان رسید و امیدواریم اینگونه عملیات ادامه داتشه باشد؛ زیرا هنوز اسرای زیادی در زندان ها هستند و در انتظار دعوت سازمان ملل برای تکمیل توافقات و تفاهماتی هستیم که ماه مارس 2018 بر سر آنها توافق حاصل شد.

المرتضی درباره شمار افرادی که آزاد شده اند و بر اساس بیانیه ها 700 نفر بوده و اینکه آنان اسرای جنگی یا زندانیان سیاسی یا افراد ربوده شده یا فعالان سیاسی هستند، افزود: بیشتر افراد اسرای جنگی بودند که حدود 706 اسیر از ارتش و کمیته های مردمی بودند و اغلب در جبهه های مرزی و جبهه های ساحل غربی و جبهه های استانهای جنوبی و جبهه های مارب اسیر شده بودند.

وی افزود: در میان اسرا، ده ها ربوده شده و بازداشت شده وجود دارد. برخی افراد از داخل عربستان سعودی به اتهام جاسوسی برای ارتش و کمیته های مردمی ربوده شدند و به زندان ها افکنده شدند تا در عملیات تبادل اسرا، مبادله شوند. در میان آزادشدگان مارب، شماری از ربوده شدگان بودند و همچنین کسانی که از سواحل غربی و استان های جنوبی آزاد شده بودند، همه اسیر جنگی نبودند؛ بلکه ده ها نفر از آنها ربوده شده بودند.

رئیس کمیته امور اسرای یمنی در رابطه با این توافق و پیچیدگی‌ها و موانعی که در مسیر آن به وجود آمده بود و چگونگی غلبه بر آن، گفت که این توافق در مارس سال گذشته امضا شد و مارس امسال درباره تمدید آن برای یک سال دیگر توافق شد. مذاکرات غیرمستقیم به مدت یک سال از طریق سازمان ملل انجام شد اما در آن موانع بسیاری وجود داشت که باعث شد نتوانیم بر سر اجرای آن توافق کنیم به این دلیل که مزدوران در مأرب لجاجت می کردند.

وی افزود: نهایتا در دیدارهایی که در عمان انجام شد، با طرف سعودی درباره بازدید از زندانها توافق شد و توانستیم از سرنوشت اسرایمان مطلع شویم و با بازدید از زندانها با اسرا ملاقات کنیم. این دیدارها باعث اجرای توافق شد و البته از زندانهای ساحل غربی و لحج و عدن نیز به طور غیرعلنی بازدید کردیم. تمام این اسرا که آزاد شدند اعم از زندان های سعودی یا ساحل غربی یا استان های عدن یا لحج، قبل از آزادی، تیم اعزامی ما با آنها دیدار کرده بود.

المرتضی گفت: سرانجام پس از آنکه تمام طرفها آمادگی خود را برای اجرای توافق اعلام کردند، کمیته بین المللی صلیب سرخ به ما اعلام کرد که از روز جمعه 14 آوریل 2023 اجرای توافق را آغاز می نمایند. پس از آن بود که هانس گراندبرگ فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در یمن در هفتمین نشست کمیته نظارت بر اجرای توافقنامه تبادل اسرا به میزبانی سوئیس از توافق بر سر آزادی 887 اسیر و تعهد طرفین به انجام بازدیدهای مشترک از بازداشتگاه های یکدیگر و دیدار با تمام اسرا در این بازدیدها خبر داد.

پربیننده ترین خبرها