ائتلاف سعودی با آزادی 48 اسیر یمنی، فرایند آزادی 104 اسیر طی امروز را آغاز کرد

ائتلاف سعودی با آزادی 48 اسیر یمنی، فرایند آزادی 104 اسیر طی امروز را آغاز کرد
دوشنبه 28 فروردين 1402 - 12:19

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که 48 اسیر را از فرودگاه بین‌المللی ابها عربستان سعودی به صنعا، پایتخت یمن، منتقل کرده است، قرار است عربستان تا پایان امروز، 104 اسیر یمنی را آزاد کند.

العالم ـ یمن

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی روز دوشنبه آزادی 104 اسیر دیگر را که در جنگ یمن زندانی شده بودند، آغاز کرد. این اقدام یک جانبه 3 روز پس از تبادل همزمان اسرا بین طرف های سعودی و یمنی و مبادله سازمان‌یافته اسیران در بحبوحه تلاش‌های دیپلماتیک مجدد برای توقف درگیری صورت گرفته است.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد 48 اسیر را از فرودگاه بین‌المللی ابها عربستان سعودی به صنعا، پایتخت یمن، منتقل کرد. پروازهای بیشتری برای اواخر روز دوشنبه برنامه ریزی شده است.
توافقی که با میانجیگری سازمان ملل انجام شد، آزادی بیش از 700 یمنی بازداشت شده و بیش از 180 زندانی دیگر، از جمله سربازان سعودی و سودانی که برای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی می جنگیندند، را به همراه داشت. آن عملیات سه روزه تحت نظارت صلیب سرخ انجام شد و روز یکشنبه پایان یافت.
آزادی زندانیان در حالی صورت می‌گیرد که دولت یمن و عربستان سعودی می‌گویند در مذاکرات برای احیای آتش‌بس منقضی شده و آغاز مذاکرات برای حل و فصل مناقشه پیشرفت داشته‌اند.
دولت یمن می‌گوید هر دو طرف پس از عید فطر به گفتگوهای خود ادامه خواهند داد.

مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن دیروز یکشنبه، به کسانی که هنوز پشت میله های زندان هستند، گفت: به شما و خانواده محترمتان قول می دهم که تمام تلاش خود را برای آزادی شما به هر قیمتی انجام خواهیم داد."

المشاط در استقبال از زندانیان آزاد شده، این پیروزی و شادی بزرگ را به آنها، خانواده‌های آنها و همه مردم تبریک گفت و از پیگیری مستمر کمیته ملی زندانیان برای آزادی آنها تشکر کرد.

وی خطاب به زندانیان آزاده تاکید کرد: حوثی لحظه به لحظه پیگیر مساله بوده و شما اولویت ما بودید و هستید.

المشاط با بیان اینکه دشمنان همواره به دنبال سیاسی کردن این پرونده بشردوستانه و قرار دادن آن در مناقصه سیاسی بوده اند، افزود: ما در اضطراب و ناراحتی خانواده های محترم شما سهیم هستیم و این نگرانی تا آزادی هر زندانی از چنگال دشمن باقی است.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای مزدور در جریان مذاکرات، فقط خواستار خروج بستگان و خانواده های خود بودند و حتی به همکاران و رزمندگان اهمیتی نمی دادند.

المشاط افزود:برای آزادی اسرا با وجود موانع دشمنان، دورهای زیادی را پشت سر گذاشتیم اما توانستیم به لطف خداوند متعال در سالهای عذاب و جدایی، یک نیرو و زرادخانه نظامی تشکیل دهیم که از سرزمین و مردم دفاع می کند و برای شکست مهاجمان و اشغالگران کافی است.

وی همچنین خطاب به آزادگان گفت: از ایمان و آنچه که از کتاب خدا حفظ کرده اید پاسداری کنید و آن را انگیزه ای برای پیمودن راه خدا و طی مسیر تا پیروزی قرار دهید.

پربیننده ترین خبرها