گزارش آسوشیتدپرس درباره سرنوشت عمر البشیر در بحبوحه درگیری های سودان

گزارش آسوشیتدپرس درباره سرنوشت عمر البشیر در بحبوحه درگیری های سودان
چهارشنبه 6 ارديبهشت 1402 - 12:39

با تداوم درگیری‌ها، مشخص نیست رئیس‌جمهور پیشین سودان آزاد شده است یا هنوز در زندان به سر می‌برد.

العالم - آفریقا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، حمله به زندانی که عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان در آن نگهداری می‌شود، پرسش‌هایی را در مورد محل اختفای وی ایجاد کرده است. یکی از طرفین درگیر می‌گوید او در مکانی امن نگهداری می‌شود و طرف دیگر ادعا می‌کند او آزاد شده است.
البشیر که سه دهه در میانه جنگ‌ها و تحریم‌ها بر سودان حکومت کرد، طی یک خیزش مردمی در سال 2019 سرنگون شد. او به دلیل نسل‌کشی و سایر جنایات مرتکب‌شده در جریان درگیری در منطقه دارفور غربی سودان تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) است.
او و دیگر مقامات ارشد پیشین متهم به جنایات، در چهار سال گذشته در زندان کوبر در خارطوم نگهداری می‌شده‌اند و مقامات درخواست‌های دادگاه کیفری بین‌المللی برای تحویل آنها را رد کرده‌اند.
ارتش سودان و شبه نظامیان موسوم به نیروهای واکنش سریع که باهم البشیر را در جریان اعتراضات گسترده از قدرت برکنار کردند، اکنون در سراسر پایتخت با یکدیگر می‌جنگند.
درگیری‌ها چند روز گذشته به همان زندان رسید و گزارش‌های ضد و نقیضی درباره اتفاقات رخ‌داده در آن منتشر شده است.
مقامات نظامی گفتند البشیر و همچنین عبدالرحیم محمد حسین و احمد هارون - که در طول بحران دارفور در سمت‌های امنیتی ارشد بودند - تحت تدابیر شدید امنیتی به یک مرکز پزشکی نظامی در خارطوم منتقل شده‌اند.
ارتش سپس نیروهای واکنش سریع را به حمله به زندان متهم کرد و گفت که آنها زندانیان را آزاد و تأسیسات را غارت کرده اند.
نیروهای واکنش سریع به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو، این اتهامات را رد کردند و مدعی شدند ارتش به عنوان بخشی از طرحی برای بازگرداندن البشیر به قدرت، این مرکز را «به زور» تخلیه کرده است.
در همین حال، رسانه‌های محلی بیانیه‌ای صوتی منتسب به هارون را پخش کردند که او در آن می‌گوید خودش و سایر مقامات پیشین در مجتمع زندان که توسط تعداد کمی از نیروهای امنیتی محافظت می‌شود، رها شده‌اند و بعداً به آنها اجازه داده شد آزادانه از آنجا خارج شوند.
او گفت: به دلیل درگیری و کمبود آب و غذا، برای حفظ امنیتِ خودشان زندان را ترک کردند.
وی به البشیر اشاره نکرد و نگفت که خودش و سایر مقامات در حال حاضر در چه مکانی هستند.
دقلو زمانی به عنوان یکی از نزدیکان البشیر خدمت می‌کرد و در سرکوب شورش‌ها در دارفور و سایر استان‌ها مشارکت داشت.
هم ارتش و هم نیروهای واکنش سریع کوشیده اند خود را به عنوان متحدان جنبش دموکراسی‌خواهانه کشور نشان دهند و می‌گویند در تلاش برای بازگرداندن کشور به حکومت غیرنظامی هستند. اما هر دو سابقه‌ای طولانی در سرکوب فعالان و معترضان دارند، و برای برکناری رهبران غیرنظامی از قدرت در کودتای دو سال پیش با یکدیگر متحد شدند.
زندان کوبر پس از کودتا، میزبان تعدادی از فعالان بود که برخی از آنها به قتل یک افسر ارشد پلیس در جریان اعتراضات متهم شدند.
ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده است، صفی طولانی از زندانیان را نشان می‌دهد که با کیسه‌هایی از وسایل روی شانه‌هایشان از آن مرکز خارج می‌شوند.
دادگاه کیفری بین المللی البشیر، حسین و هارون را به ارتکاب نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی مرتکب‌شده در دارفور متهم کرد.

پربیننده ترین خبرها