نشست مشترک معاون اول رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر قزاقستان؛

اسماعیل‌اُف: روابط اقتصادی و فرهنگی با ایران به طور فعال در حال توسعه است

اسماعیل‌اُف: روابط اقتصادی و فرهنگی با ایران به طور فعال در حال توسعه است
چهارشنبه 6 ارديبهشت 1402 - 22:21

نخست‌وزیر قزاقستان با بیان اینکه دو کشور قزاقستان و ایران به طور سنتی روابط دوستانه‌ای دارند، گفت: متذکر می‌شوم گفت‌و گوهای سیاسی سازنده‌ای بین کشورهای ما برقرار شده و روابط اقتصادی و فرهنگی با ایران به طور فعال در حال توسعه است.

العالم - ایران

«علی‌خان اسماعیل‌اُف» نخست وزیر قزاقستان در نشست خبری مشترک با محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران، گفت: مذاکرات طولانی را با توافقات خوبی به پایان رساندیم که آقای مخبر به طور کامل به اطلاع شما رساندند. رضایت خود را از روند مذاکرات اعلام می‌کنم.

وی با بیان اینکه دو کشور قزاقستان و ایران به طور سنتی روابط دوستانه‌ای دارند، افزود: متذکر می‌شوم گفت‌وگوهای سیاسی سازنده‌ای بین کشورهای ما برقرار شده و روابط اقتصادی و فرهنگی به طور فعال در حال توسعه است. اطمینان داریم روند رو به گسترش همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و همه شرایط برای این کار وجود دارد.

«اسماعیل‌اُف» گفت: وضعیت موجود و چشم‌انداز تعمیق بیشتر همکاری‌ها، موضوع اصلی گفت‌وگوهای امروز بود. با خرسندی به توسعه بسیار موفق ارتباطات بین کشورهایمان اشاره کردیم. تبادل نظر پر باری در مورد موضوعات مهم داشتیم، اول از همه این مسائل به گسترش روابط اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و فرهنگی بین دو کشور مربوط بودند.

نخست وزیر قزاقستان تصریح کرد: ایران بازار خارجی مهمی برای قزاقستان است. ذخایر خوبی در انرژی، حمل و نقل و ... داریم، برای تقویت این بخش‌ها نماینده ویژه تجاری را تعیین خواهیم کرد.

وی افزود: قزاقستان آماده افزایش صادرات خود به ایران در 75 قلم کالا به ارزش حدودا 250 میلیون دلار است، افزایش مبادلات در زمینه کشاورزی که سهم آن در تجارت متقابل چشمگیر است، بسیار امیدوار کننده به شمار می‌رود. علاوه بر کالاهای سنتی مانند غلات، پیشنهاد کردیم امکان خرید آرد و ... نیز بررسی شود.

«اسماعیل‌اُف» با بیان اینکه علاقه‌مندیم عرضه سبزی ایرانی افزایش یابد تا نیاز مردم را در فصل بهار تأمین کنیم، گفت: یکی دیگر از زمینه‌های مهم همکاری توسعه لجستیک است؛ در خصوص افزایش ترانزیت کالاهای قزاقستان از طریق ایران، استفاده از کریدور ریلی قزاقستان، ترکمنستان و ایران و همچنین اعمال تعرفه‌های یکسان صحبت کردیم.

وی افزود:در نتیجه مذاکرات، علاقه متقابل برای توسعه همکاری و بررسی چشم‌اندازهای از سرگیری عرضه نفت قزاقستان از طریق ایران تأیید شد. همکاری مرزی نیز مزایای عملی زیادی به همراه دارد، با خرسندی متذکر شدیم توافقاتی در زمینه تبادلات تجربیات در موضوعات شیلات و کشاورزی بین استان‌های ایران و قزاقستان منعقد شده است.

نخست‌وزیر قزاقستان با بیان اینکه همکاری فرهنگی و بشردوستانه به نزدیکی دو کشور کمک می‌کند، گفت: به آینده همکاری بسیار خوشبین هستیم.

فارس

پربیننده ترین خبرها