مصر از ترکیه پهپاد بیرقدار می‌خرد

مصر از ترکیه پهپاد بیرقدار می‌خرد
پنج‌شنبه 7 ارديبهشت 1402 - 03:55

منابع مصری می‌گویند که در پی بهبود روابط با ترکیه، قاهره قصد دارد از این کشور پهپادهای بیرقدار خریداری کند.

العالم-مصر

به گفته‌های منابع آگاه، ترکیه و مصر در ادامه بهبود روابط میان خود، قصد گسترش این روابط به حوزه معاملات تسلیحاتی را دارند.

به نوشته وبگاه فوربز، مصر در دوره «محمد مرسی» قصد خرید پهپاد از ترکیه را داشت، اما پس از سرنگونی دولت مرسی و روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی و تیره شدن روابط، این معامله هرگز صورت نگرفت.

به نوشته این وبگاه، ترکیه و مصر به زودی روابط خود را به شکل رسمی عادی‌ خواهند کرد و مصر قصد خرید پهپادهای «بیرقدار تی بی۲» را از ترکیه دارد. نکته قابل توجه اینکه پهپادهای بیرقدار ترکیه در جنگ داخلی لیبی، علیه نیروهای «خلیفه حفتر» به عنوان هم‌پیمان مصر وارد عمل شد و توانست صحنه نبرد را تغییر دهد.

ترکیه همچنین در سال ۲۰۲۱ به اتیوپی به عنوان کشوری که در تنش آبی با مصر قرار دارد، پهپاد بیرقدار فروخت و عامل دیگری برای تیرگی روابط میان آنکارا و قاهره شد. دولت اتیوپی هم از این پهپادها برای مقابله با شبه‌نظامیان «تیگرای» کمال استفاده را برد.

به نوشته فوربز، دولت مغرب نیز به عنوان دیگر کشور آفریقایی اقدام به خرید پهپاد بیرقدار از ترکیه کرده است و همزمان الجزایر نیز به عنوان کشوری که در تنش با مغرب به سر می‌برد قصد خرید این پهپادها را از ترکیه دارد.

اما در خصوص مصر، مقامات قاهره تمایل دارند تا به جای خرید مستقیم از ترکیه، با مقامات این کشور در خصوص امکان تولید مشترک به گفت‌و‌گو و رایزنی بنشینند. همان چیزی که مقامات امارات نیز پیشنهاد آن را به ترکیه داده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها