تحلیل عطوان بر مستند جنایات جنگی وحشتناک آمریکا در عراق

تحلیل عطوان بر مستند جنایات جنگی وحشتناک آمریکا در عراق
پنج‌شنبه 7 ارديبهشت 1402 - 08:50

فیلم مستندی که از شبکه انگلیسی زبان روسیه تودی «RT» پخش شد حقایق وحشتناکی را در مورد جنایات جنگی نیروهای ائتلاف آمریکایی در عراق فاش کرد.

العالم - آمریکا

عبدالباری عطوان سردبیر نشریه رای الیوم با انتشار مقاله ای در این نشریه خاطرنشان کرد، به مناسبت بیستمین سالگرد تهاجم آمریکا به عراق و اشغال خاک این کشور یک مستند روسی از جنایات جنگی واشنگتن در این کشور و استفاده از بمب های اورانیوم ضعیف شده پرده برداشت.

در این مستند پایداری قهرمانانه سربازان عراقی در نبردهای فرودگاه بغداد به تصویر کشیده شد.

در این مستند به دو نکته مهم اشاره شده است:
اول: پایداری ارتش عراق در نبرد فرودگاه بغداد که بیش از سه روز به طول انجامید و طی آن نیروهای متجاوز متحمل خسارات جانی و نظامی هنگفتی شدند، اما نبرد با پیروزی آنها به پایان رسید چرا که از پیشرفته ترین امکانات آمریکایی، پوشش هوایی جنگنده های «اف-16» و بالگردهای « آپاچی» برخوردار بودند؛ اما نکته مهمتر این است که نیروهای آمریکایی از اورانیوم ضعیف شده استفاده کردند. متجاوزان موفق شدند با منهدم کردن تانک های عراقی، بر نیروهای مدافع فرودگاه بغداد برتری یابند.
دوم: پنهان کردن حقیقتی همچون شکنجه های هولناکی که نیروهای آمریکایی علیه زندانیان عراقی به ویژه در زندان ابوغریب مرتکب شدند که همانند آن تاکنون در هیچ کجای دنیا رخ نداده است.
گفتنی است این شکنجه ها با نظارت سربازان آمریکایی، ماموران سیا و چراغ سبز نشان دادن وزارت دفاع این کشور صورت گرفته است. این شکنجه ها در 92 نوار فیلمبرداری شده و برخی از آنها برای ایجاد رعب و وحشت و ارعاب به عنوان شکنجه به دیگر زندانیان نشان داده شد. اما بلافاصله دولت جورج دبلیو بوش (بوش پسر) دستور داد که آنها را نابود کنند تا از افشای آن شکنجه ها در نزد افکار عمومی جهان جلوگیری شود.

برخی معتقدند که نمایش این مستند توسط مقامات روسی، در پاسخ به پویش راه اندازی شده توسط آمریکا در این روزها علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است.
می توان گفت اتهامات علیه پوتین تنها ماهیت سیاسی دارند، اما اتهامات علیه ارتش آمریکا در عراق مربوط به ارتکاب جنایات جنگی و شکنجه های زندانیان است که به صورت صوتی و تصویری مستند هم شده است.
همچنین طبق قوانین بین المللی استفاده از اورانیوم ضعیف شده ممنوع است اما آمریکایی ها با بکارگیری آن، باعث کشته شدن صدها هزار عراقی اعم از سربازان و شهروندان غیرنظامی شده است.
شایان ذکر است که این مواد باعث ایجاد تشعشعات و گسترش سرطان می شود و آثار زیانبار آن تامدتها ادامه دارد.
روزنامه بریتانیایی (Declassified UK) نیز تایید کرد که بمب ها و موشک های شلیک شده توسط نیروهای انگلیسی به اهدافی در عراق بین سال های 1991 تا 2003 حاوی بیش از 2.3 تن اورانیوم ضعیف شده بود.
وزارت دفاع انگلیس با اعتراف به این گناه، آمادگی خود را برای مشارکت در پاکسازی مناطقی در عراق که در آن تشعشعات هسته ای وجود دارد، اعلام کرد که در آن زمان با بیش از 420 بمب از نوع مذکور بمباران شد.
نکته دردناک اینجا است که وزارت دفاع انگلیس چند هفته پیش متعهد به ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده برای ارتش اوکراین شد که نشان می دهد هنوز از اشتباهات پیشین خود درس نگرفته است.
بسیار لازم و ضروری بود که این اقدام انگلیس با پاسخ روسیه و تهدید به استفاده از بمب های هسته ای تاکتیکی مواجه شود.
حال این پرسش مطرح است که چه کسی سزاوار حضور در دادگاه کیفری بین المللی است؟ جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده، دیک چنی معاونش، وزیر دفاع او دونالد رامسفلد، معاونش ریچارد پرل، جینا هاسپل ملقب به «ژنرال شکنجه گر»، که به عکس گرفتن با بازداشت شدگان عراقی و شکنجه شدگان آن هم در حالت برهنه بسیار علاقه داشت و از این کار لذت می برد.
گفتنی است این ژنرال به جای مجازات شدن به اتهام جنایتکار جنگی، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به عنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) منصوب شد و در حقیقت ترفیع گرفت و پاداش دریافت کرد.
آن سربازان قهرمان عراقی که در نبرد فرودگاه بغداد مردانه ایستادند، شجاعانه جنگیدند و بیش از سه روز مانع پیشروی نیروهای آمریکایی به سمت بغداد شدند، همگی به شهادت رسیدند.
جای تاسف است که در بیست سال گذشته حتی یک کلمه مبنی بر گرامیداشت این سربازان و افسران عراقی نشنیدیم که الگوی میهن پرستی، شجاعت و فداکاری در دفاع از کشورشان هستند.
به ویژه از زمانی که پارلمان عراق خواستار اخراج همه نیروهای آمریکایی و بسته شدن پایگاه های آنها در این کشور شد، انتظار می رفت مسئولان عراقی این قهرمانان کشورشان را گرامی بدارند.
در مجموع بر اثر جنایتگری آمریکا، یک میلیون عراقی بر اثر بمباران با بمب های حاوی اورانیوم ضعیف شده به شهادت رسیدند و یک میلیون نفر دیگر نیز در محاصره اشغالگران آمریکایی که بیش از 13 سال طول کشید، به شهادت رسیدند.
این اطلاعات توسط مشهورترین و معتبرترین مجله پزشکی بریتانیا (The Lancet) از طریق تحقیقات میدانی گسترده به طور مستند در اختیار خوانندگان آن قرار گرفته است.
همچنین از حل معمای دزدی طلاهای بانک مرکزی، اشیاء باستانی موجود درآثار تاریخی عراق، نفت این کشور و انحلال ارتش عراق هیچ خبری نیست.
امید می رود که احزاب ملی عراق، با حمایت دولت و به احترام شهدا، فیلم های مستند تهیه کنند که تمام جنایات جنگی ایالات متحده را به تصویر بکشند و برای همیشه در تاریخ ثبت نمایند.
می توان برای تهیه این فیلم های مستند از شهادت شاهدان عینی که در آن دوره زندگی کرده اند، استفاده نمود و به احترام عراق و میراث عظیم آن، به موضوعات مهمتر از اختلافات فرقه ای پرداخت.

پربیننده ترین خبرها