به رغم آتش در حال وقوع است؛

درگیری های مسلحانه اطراف فرماندهی ارتش و کاخ ریاست جمهوری سودان

شنبه 9 ارديبهشت 1402 - 16:19

به رغم آتش‌بس انسانی، درگیری‌های خشونت‌آمیز میان دو طرف رقیب- ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع- در اطراف فرماندهی ارتش و کاخ ریاست‌جمهوری در خارطوم ادامه دارد.

العالم- آفریقا

به گزارش العالم، به رغم آتش‌بس اعلام‌شده در سودان، درگیری‌های خون‌بار در خارطوم ادامه دارد.

تازه ترین آتش‌بس سه روزه، روز پنجشنبه پیش، پس از میانجیگری آمریکا، عربستان سعودی، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد با هدف تامین یک آتش‌بس پایدارتر اعمال شد.

آتش‌بس شکننده است و هر یک از طرفین درگیر مدعی دفاع از خود بوده و آتش‌بس را نقض می‌کند. ارتش می‌گوید نیروهای واکنش سریع به حملات هوایی کورکورانه در خارطوم و مناطق ام درمان و بحری ادامه می‌دهد تا شهروندان این مناطق را به کوچ اجباری مجبور سازد.

نیروهای واکنش سریع، اما، این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید که برای باز کردن گذرگاه‌های امن جهت خروج شهروندان، به آتش‌بس انسانی پایبند است و حملات آن نیز به منظور جلوگیری از حملات آنچه آن را "کودتاچی‌ها" می‌خواند، انجام می‌شود.

"استیفان دوجاریک" سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز نقض آتش‌بس در سودان را بسیار تاسف‌بار خوانده و از رهبران این کشور که در این خشونت‌ها نقش دارند، خواسته است منافع ملت‌شان را بر منافع شخصی‌ در اولویت قرار دهند.

دعوت به آتش‌بس، اما، گوش شنوایی پیدا نکرده و "عبدالفتاح البرهان" فرمانده ارتش سودان مذاکره با "محمد حمدان حمیدتی" فرمانده نیروهای واکنش سریع را رد و اعلام کرده که حمیدتی یک شورشی است. البرهان در عین حال تأکید کرده که نیروهای مسلح توان یکسره کردن سرنوشت این نبرد را دارند و برای محافظت از شهروندان و زیرساخت‌های کشور تلاش می‌کنند. حمیدتی نیز به نوبه خود تأکید کرده که مذاکره فقط بعد از پایان حملات هوایی انجام می‌شود.

در سایه تداوم درگیری‌ها، سودانی‌ها و اتباع خارجی برای نجات جان‌شان به شهر پورت سودان فرار کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها