سازمان ملل مذاکرات بحران افغانستان را در قطر بدون حضور طالبان برگزار می‌کند

سازمان ملل مذاکرات بحران افغانستان را در قطر بدون حضور طالبان برگزار می‌کند
دوشنبه 11 ارديبهشت 1402 - 13:00

نمایندگانی از آمریکا، چین، روسیه و همچنین اعطا‌کنندگان مهم کمک به افغانستان از اروپا و همسایگان مهم مانند پاکستان توسط آنتونیو گوترش برای حضور در مذاکرات دو روزه دوحه دعوت شده‌اند.

العالم - آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، طالبان در مذاکرات تحت رهبری سازمان ملل که روز دوشنبه در قطر درباره چگونگی برخورد با حاکمان افغانستان و تحت فشار قرار دادن آنها برای رفع ممنوعیت‌های اشتغال زنان و بازگرداندن دختران به مدرسه آغاز می‌شود، غایب خواهند بود.
فرستادگانی از آمریکا، چین و روسیه و همچنین اعطا‌کنندگان مهم کمک از اروپا و همسایگان مهم مانند پاکستان از جمله نمایندگانی از حدود 25 کشور و گروه هستند که توسط آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، برای حضور در مذاکرات دو روزه دعوت شده‌اند.

در همین حال ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در مصاحبه مطبوعاتی امروز، درباره حضور ایران در نشست دوحه در خصوص افغانستان تصریح کرد: به عنوان جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به ملت افغانستان و به عنوان کشور بسیار مهم و تاثیرگذار همواره اعلام کردیم که علاوه بر نشست‌های دوجانبه در نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در راستای تامین منافع ملت افغانستان و بازگرداندن آرامش و ثبات به این کشور نقش فعالی ایفا خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: در این نشست تلاش می‌کنیم که مواضع اصولی و منطقه‌ای خودمان را در ارتباط با نحوه کمک به حل مسائل افغانستان مطرح کنیم و بر ضرورت حمایت از ابتکارات منطقه‌ای برای حل و فصل مسائل افغانستان تأکید خواهیم کرد.

با این حال، دولت طالبان به این مذاکرات دعوت نشده است، و پیش از این نشست، موضوع به رسمیت شناختن دولت طالبان مطرح شده است.
گروه کوچکی از زنان افغان در روزهای گذشته یک راهپیمایی اعتراضی را در کابل برای مخالفت با هر گونه اقدام به منظور به رسمیت شناختن حاکمانی که در اوت 2021 به قدرت بازگشتند، برگزار کردند.
سازمان ملل و ایالات متحده تاکید کرده اند که به رسمیت شناختن طالبان در دستور کار این نشست قرار ندارد.
اما گروه‌های حقوق بشری درباره اظهارات امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرده اند. وی ماه گذشته گفت نشست دوحه می‌تواند «گام‌های کوچکی" را برای «به رسمیت شناختن اصولی» دولت طالبان بردارد.
سازمان ملل در واکنش به این وضعیت گفت این اظهارات به اشتباه تفسیر شده است. هیچ کشوری روابط رسمی با دولت طالبان برقرار نکرده است و عضویت در سازمان ملل تنها می تواند توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأیید شود.
دفتر گوترش پیش از ورود وی به دوحه گفت این نشست «به منظور دستیابی به یک تفاهم مشترک در جامعه بین‌المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان» در مورد حقوق زنان و دختران، حکومت فراگیر، مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر برگزار می‌شود.

پربیننده ترین خبرها