عباس گلرو در گفتگو با العالم: ایران و عربستان دو کشور بزرگ جهان اسلام هستند/ ایران همیشه در کنار متحدین خود است/ بحران سوریه به یک پیروزی برای این کشور و همپیمانان تبدیل شد/ جز با وحدت ملت ها و حکومت های منطقه منافع امت اسلام تامین نمی شود

عباس گلرو در گفتگو با العالم: ایران و عربستان دو کشور بزرگ جهان اسلام هستند/ ایران همیشه در کنار متحدین خود است/ بحران سوریه به یک پیروزی برای این کشور و همپیمانان تبدیل شد/ جز با وحدت ملت ها و حکومت های منطقه منافع امت اسلام تامین نمی شود
پنج‌شنبه 14 ارديبهشت 1402 - 06:00

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سفر رئیس جمهور به سوریه در شرایطی صورت گرفت که محور مقاومت به پیروزی هایی دست یافته و منطقه به سمت ثبات به نفع کشورها و ملت های منطقه حرکت می کند.

العالم ـ ایران

عباس گلرو نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم درباره اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به دمشق، پیام های این سفر ، توافقنامه هایی که در این سفر به امضا خواهد رسید، روابط ایران با هم پیمانان و نیز برقراری رابطه با عربستان سعودی سخن گفت.

مهمترین محورهای گفتگو:

ـ سوریه به برکت ایستادگی و صمود ارتش و مردم و نیروهای مقاومت و هم‌پیمان بویژه جمهوری اسلامی ایران توانست از این جنگ خانمان سوز تحمیلی خارج بشود.

ـ بحران سوریه به یک پیروزی برای این کشور و همپیمانان تبدیل شد و سوریه توانست از این جنگ پیروز خارج بشود.

ـ سفر رئیس جمهور به سوریه در شرایطی صورت گرفت که محور مقاومت به پیروزی هایی دست یافته و منطقه به سمت ثبات به نفع کشورها و ملت های منطقه حرکت می کند. رژیم صهیونیستی نیز شرایط ضعف و رو به زوالی را سپری می کند.

ـ یکی از پیام های سفر رئیس جمهور به سوریه آن است که جز با وحدت و همبستگی و همراهی ملت ها و حکومت های منطقه منافع امت اسلام و منافع کشورهای اسلامی تامین نمی شود.

ـ جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار متحدین خود، در کنار کشورهای دوست و برادر خودش است.

ـ ایران و سوریه باید به سطحی از روابط برسند که روابط اقتصادی مطلوب، همسنگ و هموزن روابط استراتژیک سیاسی ، امنیتی و نظامی بشود.

ـ یکی از کارهایی که در دستور کار دولت است و مجلس نیز حمایت می کند حذف ارز دلار از مبادلات تجاری ماست

ـ رژیم صهیونیستی تهدید جدی برای کشورهای منطقه است؛ اقدامات متقابل و متناسب با رفع این تهدید از جانب هم پیمانان منطقه ای بویژه ایران و سوریه همیشه تدبیر می شود.

ـ حضور مستشاران و نظامیان ایرانی در سوریه بنا به دعوت رسمی دولت سوریه برای دفاع از مردم و کشور سوریه در مقابل تروریست ها بوده است.

ـ ایران و عربستان دو کشور همسایه و بزرگ جهان اسلام هستند, آنها دو کشور تاثیرگذار در معادلات منطقه ای و بین المللی هستند؛ بنابراین اعاده روابط به جا، عاقلانه و حکیمانه بود.

مشروح مصاحبه به شرح زیر است:

عباس گلرو، نایب رئیس گروه دوستی ایران - سوریه درباره سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سوریه گفت: این سفر بعد از 12 سال به دمشق انجام می شود که بیش از یک دهه از سال 2011 جنگ تحمیلی یا بحران تحمیلی را در سوریه داشتیم که خسارت های خیلی سنگینی را بر سوریه تحمیل کرد؛ اما سوریه به برکت ایستادگی و صمود ارتش و مردم سوریه و نیروهای مقاومت و هم‌پیمان بویژه جمهوری اسلامی ایران توانست از این جنگ خانمان سوز تحمیلی خارج بشود.

اهمیت سفر رئیس جمهور به سوریه

وی افزود: از سال 2011 سفر رئیس جمهوری از ایران به سوریه صورت نگرفته بود؛ این سفر از جنبه های متعدد اهمیت دارد. یکی از دلایل اهمیت سفر این است که بیش از یک دهه است صورت نگرفته و اولین بار است که صورت می گیرد . دلیل دوم اینکه در شرایطی صورت می گیرد که سوریه از این بحران پیروز خارج شده و بحرانی که طراحانش آمده بودند تا حکومت سوریه را سرنگون بکنند. این بحران به یک پیروزی برای سوریه و همپیمانان تبدیل شد و سوریه توانست از این جنگ پیروز خارج بشود. دلیل سوم تغییرات ژئوپلتیک در منطقه است که در سطح بین المللی آمریکایی ها و در سطح منطقه ای هم پیمانان آمریکایی ها می خواستند در استراتژی های منطقه ای از "خاورمیانه بزرگ" تا طرح "معامله قرن" تا طرح های دیگر ذیل عنوان بیداری اسلامی علیه محور مقاومت استفاده بکنند.

جمهوری اسلامی ایران حلقه وحشت بر گردن اسرائیل انداخته است

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این سفر در شرایط موجود و پیروزی های محور مقاومت و حرکت منطقه به سمت ثبات به نفع کشورها و ملت های منطقه صورت می گیرد. رژیم صهیونیستی هم شرایط ضعف و رو به زوالی را سپری می کند و ما امروز شاهد هستیم که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در چنان شرایط ضعفی قرار گرفته که اعلام می کند: "ما اجازه نمی دهیم جمهوری اسلامی ایران حلقه وحشت را بر گردن ما بیاندازد و ما را محاصره بکند." معنای واقعی جمله نتانیاهو این است که جمهوری اسلامی ایران حلقه وحشت را بر گردن اسرائیل انداخته است و به دلیل اختلافات داخلی رژیم و مسائل دیگر، اسرائیل در شرایط فوق العاده سست و ضعفی قرار دارد. بنابراین شرایط منطقه ای به نفع سوریه، به نفع جمهوری اسلامی ایران است. علاوه بر این از لحاظ همکاری های دوجانبه و اقتصادی، تفاهم نامه هایی برای امضا آماده شده است که هیأت عالی با تعدادی از وزرا رئیس جمهور را همراهی می کنند واین دال بر اهمیت فوق العاده این سفر است.

پیام های متعدد سفر رئیس جمهور به سوریه

عباس گلرو پیام های متعددی را برای این سفر ذکر کرد و گفت: در بعد داخلی پیام همبستگی و دوستی با مردم سوریه که جمهوری اسلامی ایران در یک دهه بحرانی که گریبانگیر این کشور شده بود در کنار ملت و ارتش سوریه ایستاد و از مردم سوریه در مقابله با تروریست ها دفاع کرد. این پیام صلح و محبت و دوستی و هم پیمانی با ملت و دولت و حکومت سوریه است. در بعد منطقه ای تاکید بر ضرورت وحدت کشورهای اسلامی و پیام به همه کشورهای اسلامی و عربی در منطقه که جز با وحدت و همبستگی و همراهی ملت ها و حکومت های منطقه منافع امت اسلام و منافع کشورهای اسلامی تامین نمی شود کما اینکه در روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی در حال رخ دادن است.

ایران همیشه در کنار متحدین خود است

گلرو افزود: در روابط جمهوری عربی سوریه با کشورهای منطقه این اتفاق مثبت هم در حال رخ دادن است و کشورهای عربی به دمشق که حاضنه عربی است بر می گردند و دمشق ایستادگی کرده است. همیشه دمشق در دفاع از مساله فلسطین و مبارزه با تروریسم مرکز تحولات جهان اسلام بوده است؛ این پیامی به کشورهای منطقه است که با همبستگی کامل می توانند منافع ملت ها را تامین بکنند و پیامی به دشمنان سوریه و دشمنان ملت های منطقه که جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار متحدین خود در کنار کشورهای دوست و برادر خودش است و هیچ وقت پشتشان را خالی نمی کند و جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مردم سوریه در مبارزه با تروریسمی که مخلوق کشورهای غربی و اروپایی بود تا پای جان ایستاد؛ حتی بسیاری از نیروهای ایرانی در سوریه شهید شدند خون سوری و ایرانی درهم آمیخته شد و بر زمین ریخت تا عزت و کرامت جهان اسلام حفظ بشود و سرزمین اسلامی توسط گروه های تروریستی غصب نشود که پشتیبانشان رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی و پشتیبان اصلی آنها ایالات متحده بود.

باید ایران و سوریه به سمت توسعه اقتصادی به نفع دو ملت بروند

نایب رئیس گروه دوستی ایران- سوریه درباره روابط اقتصادی با سوریه اینگونه توضیح داد: ما قبل از بحران در سوریه روابط اقتصادی خوبی با سوریه داشتیم. طبیعتا بحران باعث شد که روابط اقتصادی دچار صدمه شود که طبیعت شرایط بحرانی هم همین است. اینکه ایران و سوریه باید به سطحی از روابط برسند که روابط اقتصادی مطلوب، همسنگ و هموزن روابط استراتژیک سیاسی ، امنیتی و نظامی بشود قابل قبول است یعنی باید ایران و سوریه به سمت توسعه اقتصادی به نفع دو ملت بروند. فرصت های زیادی داریم در همان شرایط بحرانی 2013 و 2014 شروع موافقتنامه های همکاری بین ایران و سوریه داشته ایم و پروژه هایی را هم تعریف کرده ایم که در دست اجراست. در این سفر هم 10 توافقنامه تجاری و اقتصادی آماده کرده ایم.

وی درباره هیات همراه رئیس جمهور گفت: وزارتخانه های ذیربط در زمینه های اقتصادی و تجاری دراین سفر همراه آقای رئیس جمهور هستند. وزارت راه و شهرسازی مسئول کمیسیون مشترک بین دو کشور است که وزیر راه و شهرسازی حضور دارد. البته بعد اقتصادی این سفر بیشتر است هر چند ماهیت سفر سیاسی است. آقای رئیس جمهور با تعدادی از وزرا این سفر را در سطح بالای سیاسی با تاثیرگذاری سیاسی استراتژیک در ابعاد مختلف منطقه ای و بین المللی صورت می دهد؛ اما در بعد عملیاتی کردن روابط دوجانبه بعد اقتصادی اهمیت بیشتری دارد چون از یک بحران خارج شده ایم باید الآن روابط اقتصادی توسعه یابد تا مردم ایران و سوریه از همکاری های اقتصادی منتفع بشوند.



گلرو به ماهیت توافقنامه ها اشاره کرد و گفت: ماهیت توافقنامه ها در دستور کار دولت است انشالله پس از دیدار آقای رئیسی با آقای دکتر بشار اسد در دمشق توافقنامه هایی که امضا می شود اعلام خواهد شد بایستی صبر کنیم تا دیدار رخ دهد اما غالب هکاری ها اقتصادی، سیاسی، تجاری و نفتی در حوزه های مختلف است.

سوریه و ایران برای همکاری های اقتصادی و تجاری به بسترسازی ها و تسهیلات نیاز دارند

وی درباره مکانیزم های تبادلات ایران و سوریه گفت: برای همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو کشور به یک سری بسترسازی ها و تسهیلات نیاز داریم طبیعی است ایران و سوریه هم به این بسترسازی ها نیاز دارند چون هر دو کشور تحریم آمریکا و اروپا هستند. مهمترین قانون تحریمی که علیه سوریه وضع شده غیر از بیست و چند تحریم اتحادیه اروپا، قانون سزار است که توسط آمریکا برای تحریم سوریه وضع شده است و ما هم تحت تحریم های متعددی هستیم یعنی دو کشور شرایط طبیعی نداریم که بخواهیم بر مبنای نرم های موجود تجاری با هم تعامل داشته باشیم باید یک وضعیت خاصی را برای همکاری ایجاد کنیم.

گلرو افزود: در زمینه بانکی و تبادل پول و مالی باید به یک مکانیسمی برسیم که کارها و اقدامات خوبی انجام شده است که البته مربوط فقط به سوریه هم نیست. دو کشور باید اقداماتی صورت دهد تا بتواند نقل و انتقال مالی را تسهیل بکند. شبکه حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی ما در یک منطقه ژئوپلتیک برای سوریه که در منطقه خاصی واقع شده فقط با همکاری دوجانبه میسر نیست به عنوان مثال برای حمل و نقل زمینی ما باید دولت عراق را هم به همکاری بطلبیم که در این حوزه هم با همکاری سه جانبه کارهای خوبی شده است.

حذف ارز دلار از مبادلات تجاری

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسیری که از حمل نقل دریایی برای انتقال کمک ها یا تبادلات تجاری صورت می گیرد حسیاسیت هایی دارد. یعنی باید به لحاظ بانکی و حمل و نقل و موضوعات متعدد دیگر مکانیزم های متناسب با شرایط تحریمی دو کشور طراحی بشود تا بتوانیم تبادل تجاری مان را به راحتی صورت دهیم یکی از کارهایی که در دستور کار دولت است و جناب آقای رئیسی تاکیده کرده و مجلس نیز حمایت می کند حذف ارز دلار از مبادلات تجاری ماست که با ارز و پول ملی ما می توانیم این کار را بکنیم. با روس ها و چینی ها و عراقی ها هم این تدبیر را داریم با سوریه هم می توانیم بر مبنای لیر و تومان تبادلات را تسریع کنیم. امیدواریم مکانیسم ها طراحی بشود و تبادلات صورت پذیرد ظرفیت های خوبی در ایران و سوریه هست که می تواند به شکوفایی اقتصادی دو کشور کمک کند.

رژیم صهیونیستی یک رژیم نامشروع و خارج از اصول بین المللی است و احترامی برای قواعد بین المللی قائل نیست

گلرو به شرارت های رژیم صهیونیستی در سوریه اشاره کرد و گفت: تهدید جدی برای کشورهای منطقه وجود رژیم صهیونیستی است. هیچ وقت این تهدید نادیده گرفته نمی شود. با توجه به اینکه این تهدید مستمر است اقدامات متقابل و متناسب با رفع این تهدید از جانب هم پیمانان منطقه ای بویژه ایران و سوریه همیشه تدبیر می شود. بر خلاف منشور ملل متحد که حفظ حاکمیت کشورها و عدم دست اندازی به تمامیت ارضی کشورها یک اصل پذیرفته شده است ولی چون اساسا" رژیم صهیونیستی یک رژیم نامشروع و خارج از اصول بین المللی است احترامی برای این قواعد بین المللی قائل نیست؛ حملات متعددی که رژیم صهیونیستی به اماکن مختلف در سوریه صورت می دهد تهدیدی برای ملت سوریه و ملت های منطقه است برای رفع این تهدید و زوال و نابودی این تهدید هم در این سفر و سفرهای مشابه بحث هایی می شود امیدواریم خطر وجود رژیم صهیونیستی با تدبیر ملت ها و حکومت های منطقه و با مقاومت ملت های مسلمان بویژه ملت فلسطین برای همیشه برطرف شود و این رژیم نابود شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره مستشاران و نظامیان ایرانی در سوریه گفت: این حضور بنا به دعوت رسمی دولت سوریه برای دفاع از مردم و کشور سوریه برای مقابله با تروریست ها بوده است تا زمانی که این دعوت باز و مفتوح است حضور خواهند داشت البته نظامی ها بهتر می توانند درباره این موضوع صحبت کنند. بارها مقامات سوریه چه در رسانه ها و چه در مذاکرات خصوصی با طرف های مختلف اعلام کرده اند که حضور مستشاران ایرانی بنا به دعوت سوریه است.

نایب رئیس گروه دوستی ایران- سوریه یادآوری کرد که در روابط ایران و سوریه برهه های مفصلی زیاد داشته ایم چون پس از 12 سال اولین سفر توسط رئیس جمهور کشور ما صورت می گیرد سفر بسیار حائز اهمیت است امیدواریم این سفر بتواند در ابعاد سیاسی امنیتی و اقتصادی به ثبات و پایداری و استقرار در منطقه بویژه محور مقاومت کمک بکند.

ایران و عربستان دو کشور همسایه و بزرگ جهان اسلام هستند

در پایان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره برقراری رابطه با عربستان اینگونه توضیح داد: ایران و عربستان دو کشور همسایه و بزرگ جهان اسلام هستند که هیچ راهی جز همکاری ندارند به خاطر الزامات همسایگی و انتظاراتی که از نقش این دو برای کمک به جهان اسلام می رود؛ آنها دو کشور تاثیرگذار در معادلات منطقه ای و بین المللی هستند. بنابراین این اتفاق و اعاده روابط به جا، عاقلانه و حکیمانه بود. کارهای آماده سازی برای افتتاح سفارت انجام شده است هم تیم فنی عربستان سعودی برای آماده سازی سفارت و کنسولگری در مشهد به ایران آمد و تیم ایرانی هم برای آماده سازی سفارت در ریاض و کنسولگری در جده به عربستان رفته است.

وی افزود: آخرین خبر هم این است که این سفارتخانه بازگشایی شده و آماده استقرار سفیر است. تا ظرف دو سه هفته دیگر سفرا مستقر می شوند با توجه به اینکه به موسم حج نزدیک می شویم سفیر ما تعیین شده است و کارهای مقدماتی در حال انجام است. با توجه به اینکه مسئولیت گروه پارلمانی ایران و عربستان را هم در مجلس بر عهده داریم تا بعد از افتتاح سفارت بتوانیم در سطح پارلمانی با عربستان بین دو مجلس گروههای دوستی را برقرار بکنیم و به ملت های مسلمان منطقه و قضایای جهان اسلام بویژه مساله فلسطین که در راس امور است کمک بکنیم.

پربیننده ترین خبرها