نگرانی از آینده هوش مصنوعی؛ امکان استفاده نظامی از ربات‌های قاتل

نگرانی از آینده هوش مصنوعی؛ امکان استفاده نظامی از ربات‌های قاتل
شنبه 16 ارديبهشت 1402 - 15:28

روزنامه نیویورک تایمز استفاده نامطلوب از هوش مصنوعی در آینده را نگران کننده توصیف کرد و درباره تحقق کابوس بهره برداری از نمونه ربات‌های قاتل در فیلم های هالیوودی به عنوان ابزار نظامی در آینده هشدار داد.

العالم - آمریکا

نیویورک تایمز نوشت: مقام های امنیت ملی آمریکا درباره استفاده احتمالی از فناوری های جدید در درگیری های سایبری و در موارد شدید، استفاده از سلاح های هسته ای در آینده هشدار داده اند.

این گزارش افزود: هنگامی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اکتبر گذشته محدودیت هایی را در فروش تراشه های پیشرفته رایانه ای به چین وضع کرد آن را به عنوان بخشی از تلاش خود برای فرصت دادن به صنایع آمریکایی به منظور احیای رقابت پذیری خود عرضه کرد.

اما وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و شورای امنیت ملی دستورکار دومی را دنبال می کردند: کنترل تسلیحات.

براساس این گزارش، مقام های دفاعی آمریکا مدعی اند اگر ارتش چین نتواند به تراشه ها دست یابد ممکن است تلاش هایش را برای توسعه سلاح های ساخته شده بر اساس هوش مصنوعی کاهش دهد. این امر به کاخ سفید و جهان فرصت کافی خواهد داد تا مقرراتی را برای استفاده از هوش مصنوعی در حسگرها، موشک ها و سلاح های سایبری وضع کند تا در نهایت مانع از تحقق برخی کابوس های هالیوودی شود که یک ربات قاتل و رایانه ها خالقان انسانی خود را محبوس می کنند.

اکنون نگرانی از چت بات ها یا «چت جی پی تی» (ChatGPT) و دیگر نرم افزارهای هوش مصنوعی، محدود کردن فروش تراشه ها به پکن را صرفا به اقدامی موقتی تبدیل کرده است.

چت بات یک نرم‌افزار هوش مصنوعی است که می‌تواند از طریق برنامه‌های پیام‌رسان، وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌های موبایلی و یا تلفن، مکالمه (چت) با یک کاربر را به زبان طبیعی شبیه‌سازی کند. چت بات‌ها اغلب به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین ابزار، جهت تعامل بین انسان و ماشین محسوب می‌شوند. ChatGPT یک چت ربات هوش مصنوعی است

بایدن به تازگی در نشستی با مدیران فناوری آمریکا دیدار کرد. بایدن در این دیدار از آنها که تلاش می کنند خطرات استفاده از فناوری هوش مصنوعی را کاهش دهند سوال کرد که درباره این خطر جدی و مهم چه برنامه ای دارند.

دستیاران امنیت ملی بایدن می گویند این سوال وی در واکنش به جلسات توجیهی محرمانه ای بوده که در آنها درباره پتانسیل فناوری جدید برای خنثی کردن جنگ ها، درگیری های سایبری و تصمیم گیری درباره استفاده از سلاح های هسته ای هشدار داده شده است.

نیویورک تایمز نوشت تاکنون توافق یا معاهده ای بین المللی درباره استفاده از سلاح های خودکار وجود ندارد. در عصری که توافقات کنترل تسلیحاتی کنار گذاشته می شوند چشم انداز روشنی نیز برای چنین معاهداتی وجود ندارد. اما چالش های ناشی از چت بات هوش مصنوعی متفاوت و در مواردی پیچیده است.

در ارتش، سامانه های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند سرعت تصمیم‌گیری‌های در میدان جنگ را تا حدی افزایش دهند که این امر به خودی خود خطرات کاملاً جدیدی در حملات تصادفی یا تصمیم‌گیری‌در مورد هشدارهای گمراه‌کننده یا عمداً نادرست در برابر حملات دریافتی ایجاد می کنند.

بر اساس این گزارش خطرات بزرگ‌تر ممکن است از سوی بازیگران انفرادی، تروریست‌ها، گروه‌های باج‌افزار یا کشورهای کوچک‌تر با مهارت‌های سایبری پیشرفته باشد که یاد می‌گیرند چگونه یک نسخه کوچکتر و کمتر محدود نرم افزارهای هوش مصنوعی را شبیه‌سازی کنند. آنها ممکن است به این نکته دست یابند که نرم افزار هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به حملات سایبری و هدف قرار دادن اطلاعات نادرست ابزاری بسیار مناسب است.

به گزارش ایرنا، برخی کارشناسان می گویند از آنجایی که توقف گسترش چت بات هوش مصنوعی و نرم افزارهای مشابه غیرممکن است، بهترین امید محدود کردن تراشه های تخصصی و سایر ابزارهای محاسباتی مورد نیاز برای پیشرفت فناوری است. این امر بدون شک یکی از مجموعه طرح‌های کنترل تسلیحات مختلف خواهد بود که در چند سال آینده ارائه می‌شود، به ویژه در دورانی که قدرت‌های هسته‌ای بزرگ، دستکم دیگر علاقه‌ای به مذاکره بر سر سلاح‌های قدیمی و حتی بیشتر از سلاح‌های جدید ندارند.

پربیننده ترین خبرها