ازسرگیری فعالیت کمیته مشترک آب میان ایران و عراق

يکشنبه 17 ارديبهشت 1402 - 13:07

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در کنفرانس بین المللی آب در بغداد ازسرگیری فعالیت کمیته مشترک آب میان ایران و عراق را اعلام کرد.

العالم ـ عراق

سومین کنفرانس بین المللی آب برای یکپارچه کردن تلاش های منطقه ای و بین المللی به منظور مقابله با خشکسالی ، در بغداد برگزار شد. عراق یکی از کشورهایی است که به شدت از تغییرات جوی و خشکسالی آسیب دیده است.

محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی آب گفت: خطرات این بحران افزایش یافت و دامنه آن به دیگر کشورها کشیده شد. عراق یکی از کشورهایی است که تحت تاثیر این بحران قرار گرفت که تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیاری به دنبال داشت.

وزیر نیروی ایران خواستار همکاری منطقه ای برای مقابله با بحران آب و مقابله با خشکسالی و سیاسی نکردن این پرونده شد.

نخست وزیر عراق در دیدار با وزیر نیروی ایران بر ادامه گفتگوها و انجام هماهنگی های لازم و حفظ آرامش در مقابله با چالش ها تاکید کرد.

محرابیان ازسرگیری فعالیت کمیته مشترک آب میان ایران و عراق را اعلام کرد و گفت: این کمیته از سال 2010 متوقف شده بود و اینک در دوران حکومت سودانی، فضای مثبت تفاهم و همکاری حاکم است.

وزیر نیروی ایران در حاشیه این کنفرانس با همتای سوری و لبنانی دیدار کرد و درباره تقویت همکاریهای مشترک در زمینه نیرو و آب گفتگو کردند.

عون دیاب وزیر منابع آبی عراق گفت: این کنفرانس زمینه گفتگو درخصوص تامین سهمی عادلانه و منصفانه از آب های دجله و فرات را برای ما میسر کرد. و این یک هدف اصلی بود.

چالش کم‌آبی دغدغه مشترک کشورهای منطقه به‌ویژه عراق و ایران است، در حالی که دو کشور تلاش می‌کنند تا در سایه فضای مثبت تفاهم و همکاری، اثرات کم آبی را به حداقل برسانند.

پربیننده ترین خبرها