باقری: از سرگیری اجرای کامل برجام در صورت اراده سیاسی طرف‌های مقابل ممکن است/ هیچ فرصتی دائمی نیست

باقری: از سرگیری اجرای کامل برجام در صورت اراده سیاسی طرف‌های مقابل ممکن است/ هیچ فرصتی دائمی نیست
سه شنبه 19 ارديبهشت 1402 - 10:49

معاون سیاسی وزیر خارجه در سالگرد خروج آمریکا از برجام گفت: در حالی‌که تدابیر جبرانی مشروع ایران در حوزه هسته‌ای ادامه دارد، از سرگیری اجرای کامل توافق، در صورتی‌که طرف ناقض و اروپا اراده سیاسی معتبری برای نهایی‌سازی مذاکرات نشان دهند، ممکن‌ خواهد شد.

العالم - ایران

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا یک طرفه از برجام خارج شد. با آمدن جو بایدن در کاخ سفید و صحبت از بازگشت به برجام مذاکراتی در اواخر دولت دوازدهم و همچنین دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران در وین با حضور ایران و ۱+۴ و به صورت غیرمستقیم با آمریکا به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران برگزار شد و از مرداد ۱۴۰۱ این مذاکرات متوقف ولی تبادل پیام‌ها آنگونه که مقامات ایرانی عنوان می‌کنند، همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز ۱۸ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای برجام بیان کرد: گفت‌وگوهایی با طرف‌های برجام صورت گرفت و توافق‌های خوبی هم حاصل شد که طرفین می‌توانستند به مرحله جمع بندی مذاکرات و اجرای آن برگردند، اما طرف‌های مقابل و مشخصا دولت آمریکا در این زمینه تعلل‌هایی انجام دادند. هم اکنون گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها از طریق کانال‌های متنوع ارتباطی برقرار است. نفس استمرار گفت‌وگوها و پیام‌ها از طرق واسطه و طرف‌های موثر به این معناست که همه طرف‌ها از منظر فنی بازگشت طرف‌ها به توافق را امکانپذیر می‌دانند. امیدواریم اراده سیاسی به این امکان فنی ملحق شود و شاهد بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها مشخصا دولت آمریکا به روند اجرای برجام باشیم.

در همین خصوص و در آستانه پنجمین سال خروج آمریکا از برجام علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران امروز (سه‌شنبه) ۱۹ اردیبهشت ماه در یک رشته توئیت نوشت: یک یادآوری مهم: آمریکا ۵ سال قبل با خروج از برجام ضربه مهلکی به حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی وارد کرد. از آن زمان تاکنون، آمریکا نتوانسته است این اقدام خلاف خود را جبران کند.

وی افزود: ‏در حالی‌که تدابیر جبرانی مشروع ایران در حوزه هسته‌ای ادامه دارد، از سرگیری اجرای کامل توافق که عنصر اساسی آن رفع موثر و پایدار تحریم‌ها باید باشد، در صورتی‌که طرف ناقض (و اتحادیه اروپا/تروئیکا) اراده سیاسی معتبری برای نهایی‌سازی مذاکرات نشان دهند، ممکن‌ خواهد شد.

باقری تصریح کرد: هیچ فرصتی دائمی نیست.

در پی سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران در اسفند ۱۴۰۱ دو طرف بیانیه مشترکی در راستای همکاری و رفع سوءتفاهمات صادر کردند. در همین خصوص ناصر کنعانی روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: سیاست جدی ایران حل و فصل مشکلات و سوءتفاهم با آژانس است و ایران در همین چارچوب همانطور که مقامات سازمان انرژی اتمی اعلام کردند سیاست بر این است که اجازه ندهیم موضوعات مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران در قالب موضوعات ادعایی که مطرح می‌شود، تبدیل به مانع در روند همکاری‌های ایران با آژانس شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نقشه راهی که در سفر گروسی مدیرکل آژانس به تهران انجام شد، در حال حرکت است و در همین زمینه اقدامات اجرایی و عملیاتی تعریف شده و داریم به جلو می‌رویم.

پربیننده ترین خبرها