عربستان و سوریه فعالیت‌ نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند

عربستان و سوریه فعالیت‌ نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند
چهارشنبه 20 ارديبهشت 1402 - 01:58

عربستان سعودی و سوریه سه‌شنبه شب اعلام کردند که فعالیت نمایندگی‌ها دیپلماتیک خود در دو کشور را از سر می‌گیرند.

العالم-عربستان

وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای اعلام کرد، بنابر پیوندهای برادری میان عربستان سعودی و جمهوری عربی سوریه و در راستای تمایل به گسترش فعالیت مشترک عربی و تقویت امنیت و ثبات در منطقه و با توجه به تصمیم‌های نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب مبنی بر از سرگیری حضور سوریه در این اتحادیه، عربستان سعودی تصمیم گرفته است که فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود در سوریه را از سربگیرد.

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز به نقل از یک منبع در وزارت خارجه این کشور گفت که دمشق نیز فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود در عربستان سعودی را از سر می‌گیرد.

پیش تر روزنامه‌ی فرا منطقه‌ای «رای الیوم» اعلام کرده بود که فرستاده دولت عربستان برای دعوت رسمی و سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای شرکت در نشست اتحادیه عرب در ریاض به دمشق می‌رود.

قرار است که نشست اتحادیه عرب نوزدهم می ( ۲۹ اردیبهشت) در ریاض برگزار شود.

این خبر چند روز پس از آن منتشر می‌شود که اتحادیه عرب تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را پس از ۱۲ سال لغو کرد.

وزیران امور خارجه کشورهای عربی ۱۷ ردیبهشت ماه (هفتم ماه می جاری) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. «جمال رشدی» سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که این اتحادیه تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود در اتحادیه عرب بازگرداند.

شورای اتحادیه کشورهای عربی در بیانیه پایانی خود از سرگیری مشارکت هیات‌های دولت سوریه در جلسات این اتحادیه پس از گذشت ۱۲ سال از تعلیق عضویت دمشق را تائید و اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که شرکت هیات‌های دولت جمهوری عربی سوریه در جلسات شورای اتحادیه عرب و همه سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن از سر گرفته شود و این تصمیم از ۷ می (۱۷ اردیبهشت) اجرایی است.

اتحادیه عرب نوامبر ۲۰۱۱ و با آغاز بحران سوریه و در اقدامی اشتباه عضویت دمشق را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده و از همان زمان تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی وضع کرده بود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها