وزارت خارجه سعودی:

مذاکرات جده درباره سودان با امید به دستیابی به یک آتش بس مؤثر و موقت ادامه می‌یابد

مذاکرات جده درباره سودان با امید به دستیابی به یک آتش بس مؤثر و موقت ادامه می‌یابد
دوشنبه 18 ارديبهشت 1402 - 09:31

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد مذاکرات در جده بین نمایندگان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع برای رسیدن به یک "آتش‌بس موثر" برای "روزها" ادامه خواهد داشت.

العالم- آفریقا

به گزارش العالم، همزمان با ادامه درگیری‌های مسلحانه میان ارتش و نیروهای واکنش سریع در سودان، که از 26 فروردین ماه ( 15 آوریل) آغاز شده و تاکنون صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است، وزارت خارجه عربستان سعودی، عصر دیروز بیانیه‌ای درباره مذاکرات جده میان طرفین رقیب در سودان، منتشر کرد.

وزارت خارجه عربستان سعودی تصریح کرد: این مذاکرات که از روز شنبه آغاز شده است، "به امید رسیدن به آتش‌بس موثر و موقت ( در سودان) به منظور رساندن کمک‌های بشردوستانه به شهروندان نیازمند" روز یکشنبه ادامه یافت و در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

طبق این بیانیه، عربستان سعودی و ایالات متحده از طرفین رقیب در سودان خواسته‌اند تا با هدف دستیابی به یک آتش‌بس کوتاه‌مدت و کارآمد، برای تسهیل انتقال کمک‌های اضطراری بشردوستانه، و تعیین جدول زمانی برای مذاکرات گسترده به منظور دستیابی به یک آتش‌بس دائمی، وارد گفت‌وگو شوند.

ریاض همچنین از ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع خواسته است به "آتش‌بس فعلی احترام گذاشته و از هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند تا فضای سازنده حاکم بر مذاکرات مقدماتی جاری پایدار بماند.

در دوم ماه مه، "شمس الدین الکباشی" عضو شورای حاکمیت سودان از حضور در "مذاکرات مستقیم" در شهر جده عربستان سعودی به منظور گفت‌وگو درباره آتش‌بس در این کشور خبر داد و اعلام کرد که در این مذاکرات "فقط نمایندگان فرمانده نیروهای واکنش سریع ( محمد حمدان دقلو) حضور دارند".

از 26 فروردین ماه ( 15 آوریل)، ایالت‌های سودان شاهد درگیری‌های گسترده بین ارتش به رهبری "عبدالفتاح البرهان" و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی "حمیدتی" بوده و این درگیری ها همچنان ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها