کیسینجر جنایتکار جنگی آمریکایی که باید محاکمه شود

کیسینجر جنایتکار جنگی آمریکایی که باید محاکمه شود
پنج‌شنبه 21 ارديبهشت 1402 - 09:11

علیرغم تلاش نخبگان سیاسی آمریکا برای برگزاری جشن صدمین سالگرد تولد کیسینجر که مصادف با 27 این ماه است، به نظر می رسد این تلاش در مقابل اصرار شبکه های اجتماعی برای محاکمه وی به عنوان جنایتکار جنگی بی ثمر خواهد بود.

العالم – درگوشی

این شخص همان هنری کیسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکاست که بهترین نماینده سیاست خارجی در تاریخ آمریکا بوده است.

دولت آمریکا که از جنایات کیسینجر در جهان مطلع بود در سال 1973 جایزه صلح نوبل را به وی به دلیل ایفای نقش در هدایت مذاکرات صلح و توقف جنگ بین آمریکا و ویتنام اختصاص داد تا او را به عنوان مرد صلح به روش آمریکایی جلوه دهد.

تاریخ این پیرمرد صد ساله پر از انواع جنایت است.

کیسینجر که در سال 1969 به عنوان مشاور امنیت ملی خدمت می کرد، به ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا توصیه کرد که مناطق مرزی بین ویتنام و لائوس را با خشونت مورد حمله قرار دهد تا موقعیت کامبوج در مذاکرات ضعیف شود که باعث شد 900 هزار غیرنظامی در این دو کشور کشته شدند.

سازمان های بین المللی حقوق بشر مانند دیده بان حقوق بشر تخمین زده اند که تعداد قربانیان در کامبوج 600 هزار غیرنظامی و در لائوس 300 هزار نفر بوده است.

دانشگاه معروف آمریکایی ییل اعلام کرد که هواپیماها و توپخانه های آمریکایی حدود 2.8 میلیون تن مواد منفجره را بر سر مردم کامبوج و لائوس ریختند.

در سال 2001 میلادی، کریستوفر هیچنز نویسنده کتاب محاکمه هنری کیسینجر خواستار محاکمه وی به عنوان جنایتکار جنگی به خاطر جنایاتش علیه بشریت در سالهای 1969 تا 1973 شد وقتی که مشاور امنیت ملی بود.

وی از سال 1973 تا 1977 وزیر امور خارجه دولت های نیکسون و جرالد فورد بود.

نویسنده اتهامات زیادی را علیه کیسینجر مطرح کرد، مانند قتل عمد غیرنظامیان در هندوچین (ویتنام، کامبوج، ...)، توطئه برای کشتار و اعدام های دسته جمعی در بنگلادش، شرکت در برنامه ریزی برای کشتن یک مقام ارشد دولت شیلی که در وضعیت جنگی با ایالات متحده نبود.

هیچنز او را متهم کرد که شخصاً در توطئه ترور رئیس جمهور قبرس، تسهیل و حمایت از نسل کشی در تیمور شرقی و ربودن و ترور یک روزنامه نگار در واشنگتن دی سی مشارکت داشته است.

کیسینجر متهم به مشارکت در جنگ های هند و چین و عملیات اسپیدی اکسپرس است که در آن 11 هزار غیرنظامی در منطقه کین هوا کشته شدند.

لذا کارشناسان معتقدند همانطور که آگوستو پینوشه دیکتاتور سابق شیلی و اسلوبودان میلوسویچ جنایتکار جنگ بوسنی هرزگوین به خاطر قتل عام غیرنظامیان محاکمه شدند، کیسینجر نیز باید به علت جنایتش علیه بشریت محاکمه شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها