بیانیه مشترک اجلاس ۴ جانبه مسکو؛ تأکید بر احترام به تمامیت ارضی سوریه

بیانیه مشترک اجلاس ۴ جانبه مسکو؛ تأکید بر احترام به تمامیت ارضی سوریه
چهارشنبه 20 ارديبهشت 1402 - 21:06

وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در بیانیه‌ای مشترک بر تعهد خود به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم و همچنین بر اهمیت افزایش کمک‌های بین‌المللی به سوریه تأکید کردند.

العالم - ایران

در بیانیه مشترک نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه در مسکو آمده است: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فیصل مقداد وزیر امور خارجه و مهاجرین جمهوری عربی سوریه و چاووش اوغلو وزیر امور خارجه جمهوری ترکیه در مسکو در بیستم اردیبهشت دیدار کردند.

این بیانیه افزود: وزیران درباره مسائل مربوط به از سرگیری روابط بین دولتی سوریه و ترکیه در ابعاد مختلف گفت و گوی اساسی و صریح داشتند.

بیانیه مشترک نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه مسکو عنوان کرد: با نظر به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه‌های رسمی در روند آستانه، شرکت کنندگان بر تعهد خود نسبت به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌گرایی در این کشور و لزوم اعمال حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه بر سرتاسر خاک این کشور تأکید کردند و آمادگی خود را جهت رفع موانع موجود برای تحقق این اصول اعلام کردند.

این بیانیه خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان همچنین توافق کردند معاونین وزرای خارجه وظیفه طراحی نقشه راهی برای پیشبرد روابط میان ترکیه و سوریه با هماهنگی وزارتخانه‌های دفاع و روسای اطلاعاتی چهارکشور را بر عهده بگیرند.

این بیانیه افزود: همچنین بر اهمیت افزایش کمک‌های بین‌المللی به سوریه، از جمله با هدف تسهیل بازگشت داوطلبانه، امن و عزتمندانه سوری‌ها به سرزمین خود و بازسازی پساجنگ تأکید شد.

بیانیه مشترک نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه مسکو یادآور شد: مقامات چهار کشور ضمن استقبال از برگزاری نشست‌های وزرای دفاع و رؤسای سرویس های اطلاعاتی چهار کشور در مسکو، تصمیمات آن را در راستای امنیت و ثبات جمهوری عربی سوریه ارزیابی کردند.

این بیانیه افزود: شرکت کنندگان بر موظف کردن معاونان وزیر امور خارجه برای تهیه نقشه راه برای پیشبرد عادی سازی بین ترکیه و سوریه و اجرایی کردن مصوبات این نشست توافق کردند.

بیانیه مشترک نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه مسکو تصریح کرد: وزیران در این دیدار فضای مثبت و سازنده‌ای را در تبادل نظر داشتند و توافق کردند که در دوره آتی تماس‌ها و گفت وگوهای فنی در سطح بالا در این قالب چهارجانبه ادامه یابد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها