طرح آمریکایی برای مقابله با عادی‌سازی روابط با سوریه

طرح آمریکایی برای مقابله با عادی‌سازی روابط با سوریه
جمعه 22 ارديبهشت 1402 - 00:10

یک گروه دو حزبی از قانونگذاران آمریکایی طرحی را ارائه کرده اند که هدف آن منع دولت آمریکا از به رسمیت شناختن بشار اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه و افزایش توانایی واشنگتن برای اعمال تحریم ها در هشداری به دیگر کشورهایی است که به دنبال عادی سازی روابط با او هستند.

العالم - آمریکا

این طرح، دولت فدرال آمریکا را از به رسمیت شناختن یا عادی سازی روابط با هر دولت سوریه که بشار اسد رهبری آن را بر عهده داشته باشد، منع می کند.

آمریکا گفته است که روابط با حکومت بشار اسد را عادی نمی کند و تحریم های این کشور علیه مشق همچنان به قوت خود باقی است.

جو ویلسون، رئیس کمیته فرعی خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی در مجلس نمایندگان ادعا کرد: کشورهایی که تصمیم گرفته اند با بشار اسد قاتل و قاچاقچی مواد مخدر، روابط خود را عادی سازی کنند، در مسیر اشتباهی قرار دارند.

این طرح توسط ویلسون و با حمایت مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و روسای مشترک گروه سوریه آزاد، دموکراتیک و باثبات، گروه رپابلیکان فرنچ هیل و برندان بویل دموکرات ارائه شده است.

وزرای خارجه کشورهای عربی ۱۷ اردیبهشت ماه (هفتم ماه می جاری) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. «جمال رشدی» سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که اتحادیه عرب تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود در اتحادیه عرب بازگرداند.

شورای اتحادیه کشورهای عربی در بیانیه پایانی خود از سرگیری مشارکت هیات‌های دولت سوریه در جلسات این اتحادیه پس از گذشت ۱۲ سال از تعلیق عضویت دمشق را تایید و اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که شرکت هیات‌های دولت جمهوری عربی سوریه در جلسات شورای اتحادیه عرب و همه سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن از سر گرفته شود و این تصمیم از ۷ می اجرایی است.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ و با آغاز بحران این کشور در اقدامی اشتباه عضویت دمشق را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده و از همان زمان تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی وضع کرده بود.

سخنگوی کاخ سفید در تداوم خشم و عصبانیت واشنگتن از بازگشت مجدد دمشق به اتحادیه عرب ادعا کرد این تصمیم به معنای حل بحران سوریه نیست.

به گزارش ایرنا، کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی گفت: همانطور که دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد این تصمیم به معنای عادی سازی روابط همه کشورهای عضو این اتحادیه با دمشق و به معنای حل بحران سوریه نیست.

سخنگوی کاخ سفید افزود: شرکای ما اعلام کرده اند که آنها قصد دارند از تعامل مستقیم با حکومت اسد برای پیشبرد اولویت هایی از جمله دستیابی به راه حل بحران سوریه، گسترش دستیابی بشردوستانه، ایجاد شرایط امن برای بازگشت مهاجران، جلوگیری از داعش و مقابله با قاچاق ماده مخدر "کپتاگون" هستند.

ژان پی یر مدعی شد: اگرچه ما به آمادگی اسد برای حل بحران سوریه تردید داریم اما در راستای اهداف نهایی با شرکای عرب خود همسو هستیم.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: ما از طرح های کشورهای عرب آگاهی داریم و به صراحت اعلام کرده ایم که روابط خود با حکومت اسد را عادی نخواهیم کرد . تحریم های ما از جمله قانون سزار کاملا درحال اجرا هستند. ما همچنان خواهان راه حل سیاسی بر اساس قطعنامه شورای امنیت هستیم.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران ۱۳ اردیبهشت ماه (سوم می) به دعوت رسمی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر کرد. این سفر، نخستین دیدار یک رئیس‌جمهور اسلامی ایران از سوریه از سال ۲۰۱۱ و زمان آغاز بحران در این کشور است.

رئیسان جمهور ایران و سوریه در مراسمی در قصر الشعب سوریه برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند. همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور رئیسی و بشار اسد، ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی - مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها