گزارش خبرنگار العالم از آزادی عمران خان از زندان به دنبال فشارهای مردم پاکستان

شنبه 23 ارديبهشت 1402 - 12:44

بعد از آنکه دادگاه عالی اسلام‌آباد بازداشت عمران خان، نخست‌وزیر سابق را غیرقانونی خواند، مقامات قضایی تصمیم گرفتند او را در برابر سپردن وثیقه، به مدت دوهفته آزاد کنند. اقدام دولت پاکستان در دستگیری و بازداشت عمران خان با اعتراضات و درگیری‌های خشونت‌آمیز هوادارانش با نیروهای امنیتی همراه شد.

العالم- آسیا

به گزارش خبرنگار العالم در پاکستان، عمران خان پس از دو روز بازداشت، با قرار وثیقه به مدت دو هفته آزاد شد و بدین ترتیب از شدت تظاهرات خشونت‌آمیزی که به کشته شدن ده‌ها تن و زخمی شدن صدها تن دیگر و تخریب بسیاری از زیرساخت‌ها در کشور منجر شده، کاسته شده است.

محمد علی، از فعالان جنبش الانصاف به خبرنگار العالم گفت: معتقدم که دولت قصد داشت عمران را با این وحشیگری دستگیر کند تا به هدف خود که تحریک احساسات شهروندان است، برسد. از سوی دیگر، به رغم آزادی عمران خان به قید وثیقه، بیم آن می‌رود که جنبش عدالت به دلیل حمله به مقر نیروهای ارتش، تروریستی اعلام شود.

عمران خان، نخست‌وزیر سابق اکنون به دلیل تثبیت این ایده که به دلیل حمایت هوادارانش که او را در زندان رها نکرده‌اند، مصونیت خواهد داشت قوی‌ترین شخصیت در پاکستان است. از سوی دیگر، به رغم اصرار دولت به بازداشت عمران خان، او از حمایت دستگاه قضایی برخوردار است که به آزادی وی از زندان تأکید داشت.

چودری فهد، روزنامه‌نگار پاکستانی گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم چیزی جز تلاش برای اثبات قدرت نیست و من معتقدم که خان توانسته حضور خود را در میدان و حتی از لحاظ اداری ثابت کند، زیرا او همچنان از نفوذ قوی در نهادهای دولتی به ویژه دستگاه قضائی برخوردار است.

طبق گفته ناظران، تصمیم دولت برای بازداشت خان با هدف دور کردن او از صحنه سیاسی و تحمیل دیدگاهش جهت به تعویق انداختن انتخابات بوده است.

در سایه آزادی عمران خان بعد از بازداشت چند روزه‌اش که باعث شده او با قدرت بیشتری وارد صحنه شود، تنش میان دولت و اپوزیسیون در پاکستان تشدید خواهد شد. با توجه به وضعیت کنونی پاکستان، سوال مهم این است که این وضعیت چه تاثیری بر انتخابات آتی خواهد گذاشت؟

پربیننده ترین خبرها