وزیر تحریم شده‌ی روسیه به عربستان سعودی رفت

وزیر تحریم شده‌ی روسیه به عربستان سعودی رفت
سه شنبه 2 خرداد 1402 - 10:27

پس از حضور رئیس‌جمهور اوکراین در نشست اتحادیه عرب به میزبانی جده، وزیر کشور عربستان سعودی در ریاض از همتای روس خود میزبانی کرد.

العالم - عربستان سعودی

«ولادیمیر کولوکولتسف» وزیر کشور روسیه که در فهرست تحریم‌های غرب قرار دارد، به ریاض سفر و با مقام‌های عربستان سعودی دیدار کرد.

منابع رسانه‌ای دولتی عربستان سعودی از ریاض پایتخت این کشور خبر دادند که وزیر کشور روسیه روز سه شنبه (امروز) به عربستان سعودی رفته و با همتای سعودی دیدار کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، سفر «ولادیمیر کولوکولتسف» وزیر کشور روسیه به عربستان سعودی چند روز بعد از سفر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین به جده برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب انجام شد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، دیدارهای زلنسکی و کولوکولتسف به عربستان سعودی نشان می‌دهد چطور عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که «به طور سنتی مشتریان امنیتی ایالات متحده» هستند، روابط خودشان را با مسکو در بحبوحه جنگ اوکراین حفظ کرده‌اند.

شاهزاده «عبدالعزیز بن سعود» وزیر کشور عربستان سعودی با حضور در فرودگاه ریاض از ولادیمیر کولوکولتسف وزیر کشور روسیه در بدو ورود استقبال کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، در دیدار دو جانبه وزرای کشور عربستان سعودی و روسیه «راه‌های ارتقای مسیرهای همکاری امنیتی بین وزارتخانه‌های کشور دو کشور و همچنین در مورد تعدادی از موضوعات مورد علاقه مشترک بحث و تبادل نظر شد».

سفر کولوکولتسف ۶۲ ساله به عربستان سعودی در شرایطی انجام شده که نام وزیر کشور روسیه از سال ۲۰۱۸ ابتدا در فهرست تحریم‌های آمریکا و سپس در فهرست تحریم‌های استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، ژاپن، نیوزیلند و انگلیس قرار گرفته است.

آمریکا در سال ۲۰۲۲ از صدور روادید برای سفر وزیر کشور روسیه به منظور حضور در نشست سازمان ملل امتناع کرده بود.

اقدام عربستان سعودی در میزبانی از رئیس‌جمهور اوکراین و همچنین وزیر کشور تحت تحریم‌های غرب روسیه در شرایطی انجام شده که ریاض از زمان آغاز جنگ اوکراین، روابط خوب خود با مسکو و کی‌یف را حفظ کرده است.

آسوشیتدپرس در این باره نوشت: «محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی و پسر ۳۷ ساله قدرتمند پادشاه این کشور همچنین تلاش کرده که پادشاهی (عربستان سعودی) را به عنوان یک میانجیگر و مذاکره‌کننده احتمالی بین کی‌یف و مسکو برای پایان دادن به جنگ جلوه دهد».

محمد بن سلمان طی سخنرانی در نشست روز جمعه هفته گذشته سران اتحادیه عرب در جده گفته بود: «پادشاهی (عربستان سعودی) آماده است به میانجیگری بین روسیه و اوکراین ادامه دهد و از همه تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به بحران سیاسی در جهت صلح حمایت کند».

پربیننده ترین خبرها