هشدار سازمان ملل درباره رویکرد نژادی در درگیری های سودان

سه شنبه 2 خرداد 1402 - 15:15

به رغم آغاز اجرای آتش بس – که قرار است یک هفته ادامه داشته باشد - جنگ بین ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان همچنان ادامه دارد.

العالم - آفریقا

تنها چند ساعت پس از اعلام اجرای توافق آتش بس بین ارتش و نیروهای واکنش سریع – که قرار است یک هفته ادامه داشته باشد – خارطوم همچنان صحنه درگیری است.

شمال خارطوم، جنوب ام درمان و شهر الابیض در ایالت شمال کردوان صحنه حملات هوایی و پرواز گسترده جنگنده ها و درگیری های مسلحانه خیابانی هستند.

طبق معمول دو طرف، یکدیگر را متهم به نقض آتش بس می کنند. حتی چند ساعت قبل از آغاز اجرای آتش بس محمد حمدان دقلو، فرمانده نیروهای واکنش سریع، شتاب زده با ارسال پیام صوتی از نیروهای خود خواست به هر ترتیب در این جنگ پیروز شوند؛ وی تأکید کرد که نیروهایش تا شکست کامل ارتش، عقب نشینی نخواهند کرد.

در چنین وضعیتی سازمان ملل نسبت به بروز رو به رشد "رویکرد نژادی و قبیله ای" در درگیری های جاری در این کشور هشدار داده و از دو طرف خواست به جدیدترین توافق آتش بس پایبند باشند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز هشدار داد که تعداد کسانی که از این درگیری ها به کشورهای همسایه فرار می کنند به سرعت در حال افزایش است و به 250 هزار نفر رسیده است. شمار آوارگان داخلی هم از 850 هزار نفر گذشته است.

رئوف مازو، معاون کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز تعداد کسانی را که به چاد پناهنده شده اند، حدود 90 هزار نفر برآورد کرده است که اغلب زن و کودک هستند. وی از جامعه بین الملل خواست در تحمل بار پذیرش آوارگان سودانی با همسایه های این کشور همکاری کنند.

پربیننده ترین خبرها