نتانیاهو و متحدانش بودجه جدید کمک‌های بلاعوض به شهرک‌‌نشینان و تندروها تصویب کردند

نتانیاهو و متحدانش بودجه جدید کمک‌های بلاعوض به شهرک‌‌نشینان و تندروها تصویب کردند
چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 10:23

انتظار می‌رود تصویب بودجه سالانه رژیم صهیونیستی در کنست راه را برای ازسرگیری بررسی طرح اصلاح نظام قضایی هموار کند.

العالم - فلسطین اشغالی

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز چهارشنبه بودجه دو ساله جدیدی را تصویب کرد؛ گامی که می‌تواند راه را برای ادامه برنامه مذهبی و شهرک‌سازی او هموار کند.

در حالی که این بودجه می‌تواند موضع نتانیاهو را در ائتلاف او - متشکل از احزاب افراطی ارتدوکس و ناسیونالیست - تقویت کند، انتظار می‌رود اختلافات در سرزمین‌های اشغالی را عمیق‌تر کند.

منتقدان نتانیاهو را به افزایش بودجه متحدان افراطی ارتدوکس خود برای برنامه‌های مذهبی متهم کرده‌اند که سود اندکی برای اقتصاد و جامعه دارد.

این رای‌گیری تا پاسی از شب به درازا کشید و بودجه سال‌های 2023 و 2024 در نهایت پس از سپیده‌دم با 64 رای موافق در برابر 56 رای مخالف در کنست به تصویب رسید. تصویب این بودجه به دنبال هفته‌ها مذاکرات پرتنش بین نتانیاهو و احزاب ائتلاف او انجام شد.

بودجه جدید به دلیل تخصیص حدود 4 میلیارد دلار هزینه اضافی مورد انتقاد قرار گرفته است که بیشتر آن به احزاب افراطی ارتدوکس و طرفدار شهرک‌نشینان اختصاص یافته است.

این بودجه شامل افزایش حقوق‌های بحث‌برانگیز مردان افراطی ارتدوکس برای تحصیل تمام‌وقت در مدارس مذهبی به جای کار یا خدمت در ارتش است؛ امری که برای بیشتر مردان سکولار یک اجبار محسوب می‌شود.

این بودجه همچنین پول بیشتری برای مدارس ارتدکس در نظر می‌گیرد که به دلیل عدم آموزش مهارت‌هایی مانند ریاضی و زبان انگلیسی - مورد نیاز در محیط کار مدرن - به دانش‌آموزان، به طور گسترده مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

بودجه تصویب‌شده همچنین شامل ده‌ها میلیون دلار برای احزاب تندرو طرفدار شهرک‌نشینان به منظور ترویج پروژه‌های مورد نظرشان از طریق وزارتخانه هایی است که تحت کنترل خود دارند.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، یکی از سران شهرک‌نشینان، می‌گوید امیدوار است در سال‌های آینده جمعیت شهرک‌نشینان کرانه باختری را دو برابر کند.

ترکیب و دستور کار کابینه، رژیم صهیونیستی را عمیقاً دوقطبی کرده است. روز سه‌شنبه چندین هزار اسرائیلی با دست داشتن پرچم در برابر ساختمان پارلمان علیه بودجه تظاهرات کردند.

این تظاهرات کوچکتر در مورد بودجه به دنبال ماهها اعتراض گسترده مردمی علیه مجموعه‌ای از پیشنهادات کابینه نتانیاهو برای بازنگری در سیستم قضایی - در حالی که او به اتهام فساد محاکمه می‌شود، صورت گرفت.

موافقان می‌گویند این اقدامات برای مهار دادگاه عالیِ قدرتمند مورد نیاز است، اما منتقدان می‌گویند این طرح سیستم کنترل و تعادل را نابود می‌کند.

این طرح نگرانی‌هایی را در خارج از سرزمین‌های اشغالی نیز ایجاد کرده اما تصویب آن متوقف شده است. ولی اکنون که بودجه به تصویب رسیده است، نتانیاهو ممکن است با فشار مجدد متحدانش برای بازگرداندن آن به پارلمان مواجه شود.

پس از رای‌گیری بودجه، نتانیاهو به کانال 14 اسرائیل گفت «آغاز یک روز جدید» فرا رسیده است و افزود طرح بازنگری قضایی بار دیگر احیا خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها